teaterkritik - kulturproduktion

Vårkänslor på Köpenhamns scener – Foråret och Figaros bryllup, Wiedemann och Kragerup

Vårkänslor har dragit in på Köpenhamnsteatrarna Republique och Det Kongelige. I ystra, humoristiska…
Kategori: teaterkritik-danmark

Yukio Mishimas Mme de Sade – Stefan Larsson regisserar dansk stjärnensemble

På ett ytligt plan kan man se Yukio Mishimas pjäs Madame de Sade från 1965 som en teatral stilövn…
Kategori: teaterkritik-danmark

Puntila – Staffan Valdemar Holm gör 'spritromantisk' Brecht på Det Kgl

Staffan Valdemar Holm säger att han på Det Kongelige har velat göra Brechts Puntila till en ”spri…
Kategori: teaterkritik-danmark

CPH Metropolis 2015:1 – Københavns Internationale Teater

Ett återkommande motiv i det urbana konst- och performanceprojektet CPH Metropolis är att låta kons…
Kategori: teaterkritik-danmark

Starka kvinnor lyfter dansk scenkonst – Dehlholm, Wiedemann, Kragerup m fl

I år firar den innovativa danska scenkonstnären Kirsten Dehlholm dubbla jubileer: hon själv fyller …
Kategori: teaterkritik-danmark

The Black Rider – av Wilson, Waits, Burroughs, regi Katrine Wiedemann

Det kan verka otäckt att just den 15 februari 2015 i Köpenhamn höra en scenfigur sorglöst utannonse…
Kategori: teaterkritik-danmark

Publiken i fokus i ny dansk scenkonst

Alltsedan 1970-talet har otaliga producenter inom europeisk scenkonst varit ivrigt sysselsatta med …
Kategori: teaterkritik-danmark

Et mobilt dukkehjem – Sydhavn Teater, Köpenhamn

På Vanløse torg, i utkanten av Köpenhamn, har en husvagn ställts upp. Åtta teaterbesökare samlas i …
Kategori: teaterkritik-danmark

Snedronningen - matperformance efter HC Andersens saga, Teater Republique

Den internationella Köpenhamnsteatern Republique har sedan starten 2009 utforskat olika sätt att in…
Kategori: teaterkritik-danmark

Woyzeck – av Georg Büchner, regi Staffan Valdemar Holm, Det Kongelige Teater

Endast i två korta ögonblick, under en 75 minuter lång föreställning, stannar vridscenen i Skuespil…
Kategori: teaterkritik-danmark