When We Have Sufficiently Tortured Each Other – Martin Crimp/Katie Mitchell, National Theatre London
Cate Blanchett gör debut på Londons National Theatre i Martin Crimps nya pjäs When We Have Suffici…Kategori: teaterkritik-europa
Grekiska tragedier i aktuella verk – Ivo van Hove, Milo Rau, Christiane Jatahy, Martin Crimp
Scenen i teaterrummet på anrika Comédie-Française är täckt av tjock lera. Kungadottern Elektra klaf…Kategori: teaterkritik-europa
Contes et légendes – av Joël Pommerat, Nanterre-Amandiers
I en av det nya årets mest svindlande och välspelade franska teateruppsättningar ställs den existen…Kategori: teaterkritik-europa
Oncle Vania – Tjechov på ryska i regi av Stéphane Braunschweig
I Anton Tjechovs Onkel Vanja finns ett par scener där provinsläkaren Astrov brer ut sig i längre …Kategori: teaterkritik-europa
Why? – av Peter Brook och Marie-Hélène Estienne, Bouffes du Nord, Paris
Den legendariske teaterregissören Peter Brook och Marie-Hélène Estienne hyllar i sitt senaste verk …Kategori: teaterkritik-europa
Mary Said What She Said – av Darryl Pinckney, regi Robert Wilson
Maria Stuart är i Isabelle Hupperts stramt formgivna tolkning en fri, upprorisk kvinna, på väg mot …Kategori: teaterkritik-europa
La nuit des rois (Trettondagsafton) – Shakespeare, Thomas Ostermeier, Comédie-Française
(Paris) Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Françai…Kategori: teaterkritik-europa
Christoph Marthaler – Bekannte Gefühle Gemischte Gesichter
Christoph Marthaler, mottagare av International Ibsen Award 2018, turnerar med sin sista uppsättnin…Kategori: teaterkritik-europa
Kind – i barnets våld och fantasivärld, av Peeping Tom
Den lilla staden Vordingborg, på danska Sydsjälland, är varannan sensommar värd för en storslagen s…Kategori: teaterkritik-europa
La vita nuova – Romeo Castellucci, Societás
Fem mycket långa män, svarta afro-européer, poserar vid en bil de just vält över på sidan. Två av m…Kategori: teaterkritik-europa