teaterkritik - kulturproduktion

Brittiska scenkonstnärer i Paris teatersäsong – Brook, Donnellan, Mitchell och McBurney

I början av 70-talet reste den brittiske teaterregissören Peter Brook under flera år runt i Asien o…
Kategori: teaterkritik-europa

Bovary – av Tiago Rodrigues, Théâtre de la Bastille, Paris

På Théâtre de la Bastille i Paris spelas just nu succépjäsen Bovary , av portugisiske dramatikern …
Kategori: teaterkritik-europa

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure …
Kategori: teaterkritik-europa

Saïgon – av Caroline Guiela Nguyen, Odéon-Théâtre de l'Europe

Pjäsen och teateruppsättningen Saïgon utgår från den 35-åriga fransk-vietnamesiska scenauteuren C…
Kategori: teaterkritik-europa

Premio Europa 2017 – om skådespelaren Isabelle Huppert och scenkonstnären Susanne Kennedy

Mitt första möte med den franska skådespelaren Isabelle Huppert på en teaterscen var djupt förbryll…
Kategori: teaterkritik-europa

Cuckoos – Peter Hall gör penetrationsteater mellan gladporr och tragedi

Förmodligen finns det bara en handfull teaterregissörer i världen, som med trovärdig auktoritet sku…
Kategori: teaterkritik-europa

Tantalus – storslaget grekiskt maskdrama av John Barton och sir Peter Hall

MANCHESTER (SvD) Publiken möts av en ängslig varningsskylt redan vid ingången till Tantalus : ”Upp…
Kategori: teaterkritik-europa

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nätt…
Kategori: teaterkritik-europa

Avignonfestivalen 2017 – sinnlig scenkonst från hela världen

Teater, det är en biljett i första klass till dödsriket – men det är en returbiljett. Så defin…
Kategori: teaterkritik-europa

Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi

Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till …
Kategori: teaterkritik-europa