teaterkritik - kulturproduktion

Richard III – regi Jens Albinus, Husets Teater, Köpenhamn

Redan i sin inledande monolog sätter Tammi Østs Richard III ribban för vad som ska komma. I denna …
Kategori: teaterkritik-danmark

Remote CPH – Rimini Protokoll på Metropolis, Köpenhamn

I mer än tio år har jag besökt Köpenhamns Metropolisfestival , där internationella och inhemska sc…
Kategori: teaterkritik-danmark

Orlando – av Virginia Woolf, regi Elisa Kragerup

När Betty Nansens nya teaterchef, regissören Elisa Kragerup, nu öppnar säsongen och sitt eget chefs…
Kategori: teaterkritik-danmark

CPH Stage 2018 (2) – från performance till kammardrama

Sjätte upplagan av CPH Stage har varit tio dagars fest för dansk teater och scenkonst. I år spela…
Kategori: teaterkritik-danmark

Rocky! - av Tue Biering, Husets Teater CPH Stage (1)

Årets danska teaterfest, CPH Stage, har nyligen avslutats, med traditionell ceremoni för teaterpris…
Kategori: teaterkritik-danmark

Nibelungens Ring – av Richard Wagner, regi Kasper Holten, Operaen Köpenhamn

Det är en unik upplevelse att få resa till Den Kongelige Opera i Köpenhamn och delta i en koncentre…
Kategori: teaterkritik-danmark

Jeanne d'Arc – av Lucas Svensson, regi Staffan Valdemar Holm

Man kan knappast föreställa sig en tydligare bild av kvinnans situation gentemot mäns strukturella …
Kategori: teaterkritik-danmark

Det Frie Felts Festival 2018 – fri scenkonst i Danmark

Sanselighed är ett vackert danskt ord, motsvarande svenskans sinnlighet. Det betecknar ju att något…
Kategori: teaterkritik-danmark

Frøken Julie – i tolkning av Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller, Det Kongelige

Det är en påtagligt fallokratisk miljö som scenografen Bente Lykke Møller har tecknat för att inram…
Kategori: teaterkritik-danmark

Othello – regi Elisa Kragerup, Det Kongelige Teater

När danska regissören Elisa Kragerup på Det Kongelige tar sig an Shakespeares Othello arbetar hon…
Kategori: teaterkritik-danmark