teaterkritik - kulturproduktion

Hotel Pro Forma i dödens världar

Jag förstår att det måste ha varit oerhört frustrerande för konstnärerna i det danska performancela…
Kategori: teaterkritik-danmark

Rollspel med selfies och modetyranner – Köpenhamnsteater just nu

Vi lever i iscensättningarnas tid. Genom en välarrangerad selfie förevisar jag mig själv i social…
Kategori: teaterkritik-danmark

Mussolini, Liva Weel och PH – motståndsteater vid Öresund!

Dramaten har på sistone varit föremål för medial och politisk upptuktning, med anledning av allvarl…
Kategori: teaterkritik-danmark

Gilgamesh – av Hotel Pro Forma, Glyptoteket, Köpenhamn

Det internationella scenkonstlaboratoriet Hotel Pro Forma, som leds av danska Kirsten Dehlholm, har…
Kategori: teaterkritik-danmark

I et forhold – Sort Samvittighed, Betty Nansen Teatret

Det finns ett festfyrverkeri i min kropp, och jag förbereder mig på en kärleksförklaring. Jag har g…
Kategori: teaterkritik-danmark

Amadeus – av Peter Shaffer, regi Kasper Holten, Det Kgl Teater

Kasper Holten har återvänt till modershuset, Det Kongelige Teater, nu som chef för hela institution…
Kategori: teaterkritik-danmark

Richard III – regi Jens Albinus, Husets Teater, Köpenhamn

Redan i sin inledande monolog sätter Tammi Østs Richard III ribban för vad som ska komma. I denna …
Kategori: teaterkritik-danmark

Remote CPH – Rimini Protokoll på Metropolis, Köpenhamn

I mer än tio år har jag besökt Köpenhamns Metropolisfestival , där internationella och inhemska sc…
Kategori: teaterkritik-danmark

Orlando – av Virginia Woolf, regi Elisa Kragerup

När Betty Nansens nya teaterchef, regissören Elisa Kragerup, nu öppnar säsongen och sitt eget chefs…
Kategori: teaterkritik-danmark

CPH Stage 2018 (2) – från performance till kammardrama

Sjätte upplagan av CPH Stage har varit tio dagars fest för dansk teater och scenkonst. I år spela…
Kategori: teaterkritik-danmark