Amadeus – av Peter Shaffer, regi Kasper Holten, Det Kgl Teater
Kasper Holten har återvänt till modershuset, Det Kongelige Teater, nu som chef för hela institutionen, det vill säga Operaen, Skuespillet, Den Kgl Ballet och Det Kgl Kapel. Denna återkomst till Danmark – efter 6 år som chef för Covent Garden i London – firar den evigt unge Holten med ett jublande allkonstverk för alla de fyra scenkonstgenrer som han nu leder. I uppsättningen av Peter Shaffers moderna pjäsklassiker Amadeus förenas skådespelare, sångare, dansare och musiker i en spektakulär, generös hyllning till scenkonsten.
Den tunga huvudrollen som berättaren Salieri vilar på Søren Sætter-Lassen, en skådespelare som inte lämnar minsta fingervinkning åt slumpen. Han bär rollens otympliga mängd text med absolut gehör, dynamiska betoningar, expressiv mimik och gestik. Den förbittrade och mediokre hovkomponisten Salieri är här en figur formad ur Holbergs och Molières traditioner, en löjlig preciös, en hycklare, en sprätt – och en djupt tragisk figur.
Han är en habil tjänstemannamusiker, med 50 (bortglömda) operor på sin meritlista, en gunstling vid hovet i Wien hos Kristian Halkens nonchalant ofärdige kejsare. Men allt vänds på ända när barngeniet, den unge Wolfgang Amadeus Mozart gör entré. Ur Simon Bennebjergs yngling flödar musik, språk, närvaro, liv, som om han utan ansträngning bara förmedlade Guds ljuvligaste toner. Det finns inget överlagt eller självförhävande i denna persons skapande – han är ren musik, och ren scenpoesi.
Och det är här som Det Kongeliges uppsättning verkligen ger pjäsen vingar. För så snart Mozart skriver musik eller hör den inom sig spelar Det Kgl Kapels musiker. Under ledning av Mikkel Futtrup rör de sig runt på vridscenen, spelar under den flera meter höga våg av notblad som scenografen Maja Ravn placerat som ett monument av musik mitt på scenen. Solister och kör från Operaen sjunger och agerar fram hela scener och arior, ur Enleveringen ur seraljen, Figaros bröllop, Don Giovanni och Trollflöjten. Balettens dansare skapar ytterligare liv och förtätning.
Maja Ravns gudabenådade kreativitet har här fått fritt utlopp i kostym och scenbild. Hennes 1700-talskostymer till den stora ensemblen är bedövande eleganta, både hovets dräkter och den tidsenliga kostymeringen i operascenerna. Två roller, Venticello & Venticello, som står för stadens skvaller och nyheter, är gestaltade som helt förgyllda keruber, plockade ur dekoren i salongen på Det Kongeliges Gamle Scene, där uppsättningen spelas.
Och ett av Holtens/Ravns smarta grepp i denna tolkning är att göra Wiens uppblåsta hov till en spegelbild av Det Kongelige Teater som ju i hög grad är en institution sprungen ur en hovkultur och där drottningen passande nog tog plats i sin loge till premiären av Amadeus.
I Amadeus rynkar etablissemanget på näsan åt den frivole, förment smaklöse frifräsaren Mozart (hans peruker är obetalbart ostyriga i turkos eller rosa). Hans småfräcka lekar med blivande hustrun Constanze ses som vulgära. Ändå är det just Rosalinde Mynsters Constanze som ska visa prov på raka principer och lojalitet. När hon ställs i en renodlad metoo-situation med den maktfulle Salieri avgår hon med den moraliska segern. Men Salieris hämnd mot Mozart blir desto mer obarmhärtig.
Kasper Holten känner säkert igen sig i Mozarts inträde i etablissemanget – han var ju rekordung, 26 år, när han själv utsågs till chef för Operaen. Man kunde uppleva honom som kaxig – men han har alltid levererat! Född 1973 har han nu regisserat 65 teateruppsättningar, i Norden och internationellt. Precis som den unge Amadeus har Holten en stor mängd energi och tycks driven av konstens oändliga möjligheter. Men problematiken är evig: när konsten bryter ny mark blir den obekväm, passar inte in i det vi är vana vid att uppskatta. En av Holtens utmaningar som chef är just att ha en öppen blick för det oväntade.
Men här i Amadeus visar Holten och toppensemblen en tydlig intention. De ger extra allt, under Gamle Scenes berömda devis: Ei blot til lyst.
Amadeus
Text: Peter Shaffer, övers och bearbetning Kasper Holten
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
Scenografi och kostym: Maja Ravn
Musikalisk ledning: Mikkel Futtrup
Koreografi: Signe Fabricius
Medv: Søren Sætter-Lassen, Simon Bennebjerg, Rosalinde Mynster, Renate Ekerhovd, Sigurd Holmen Le Dous m fl
Det Kongelige Kapel, Dansare Den Kongelige Ballet, Kör
Publicerat 26/1 2019, exklusivt på theresabener.se
Foton: Amadeus, Det Kongelige Teater, Camilla Winther