teaterkritik - kulturproduktion

Kasper Holten – en europeisk teaterman

fredag 4 maj, 2018
blog/angel1-kgl-camilla-winther.jpg

Om ett halvår kommer den danske regissören Kasper Holten att sätta upp Peter Schaffers succépjäs Amadeus på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset. Då har han precis avslutat arbetet med West Side Story för Malmö Opera – och jag skulle gissa att han har minst ytterligare ett par regiuppdrag på gång till hösten.

Den 45-årige danske teatermannen är nämligen inte bara ett teaterns Wunderkind som ovan nämnde Amadeus, utan i likhet med Mozart håller Kasper Holten en mycket hög produktionstakt i sitt skapande och livsvärv. Han har redan ett CV med 70 uppsättningar av opera, pjäser och musikaler, i Europa och världen.

Holten har just blivit utnämnd till chef för hela Det Kongelige Teater, alltså Operaen, Skuespillet, Baletten och Det Kongelige Kapel. Det innebär att han återvänder hem, i dubbel bemärkelse. 2000-2011 var Kasper Holten chef för operan på Det Kongelige. En lycklig kombination av hans unga (27 år gammal vid tillträdet!) otåliga temperament, internationella ambitioner och en bra budget gjorde att det nya operahuset på Holmen i Köpenhamn etablerade en hög konstnärlig nivå och lockade såväl publik som konstnärer från hela Europa.

Holten var bara 30 år när han sjösatte sin första Ringcykel, i en dynamisk, nutida läsning där han oförglömligt avslutade Ragnarök med att Brünhilde trädde fram ur eld och rök med ett nyfött barn – Holtens och dåvarande hustrun Kamilla Bech Holtens egen lilla baby!

Efter sex år som chef för Royal Opera House i London flyttar Kasper Holten nu hem till Köpenhamn, till synes full av entusiasm för det tunga uppdraget att driva den fyrbenta scenkonstinstitutionen.

Vi som bor här vid Öresund är förstås också tacksamma att chefen för Malmö Opera, Michael Bojesen, har knutit upp sin begåvade landsman. I vår spelas Holtens hypereffektiva iscensättning av Verdis Rigoletto, förlagd till en nutida miljö av finansvalpar och nyrika uppkomlingar, som historielöst mobbar eller manipulerar de svagare, särskilt kvinnor. Scenografen Maja Ravns magnifika trappa snurrar ödesmättat runt, runt på vridscenen, medan människoliv krossas och glidare går fria.

På Operaen i Köpenhamn spelas också ett beställningsverk som Kasper Holten under chefstiden på Covent Garden varit med att producera. Den brittiske kompositören Thomas Adès har skrivit den förunderligt surrealistiska operan The Exterminating Angel, efter Luis Bunuels film Mordängeln. Tom Cairns, som även skrivit librettot, regisserar detta mörkt teatrala stycke om ett mondänt sällskap som gåtfullt stängs inne på en fest. Operan skildrar hur deras eleganta umgängeston och artiga sammanhållning upplöses i takt med att de drabbas av svält, törst och sjukdom. Ett nattsvart tankeexperiment framfört som ensembleopera med Adès nervigt sammansatta tonspråk.

The Exterminating Angel är en samproduktion mellan Salzburgs festspel, Royal Opera House, Metropolitan Opera och Den Kongelige Opera. Kan vi hoppas att nye teaterchefen Holten med sina ypperliga internationella nätverk ska profilera hela Det Kongelige som en betydande europeisk scenkonstinstitution?

Malmö 4 maj 2018

Theresa Benér

Foton:

1-3 The Exterminating Angel, Det Kongelige Teater, Camilla Winther

4-5 Rigoletto, Malmö Opera, Malin Arnesson