teaterkritik - kulturproduktion

I et forhold – Sort Samvittighed, Betty Nansen Teatret

2019-03/sosa-play-1027.jpg

Det finns ett festfyrverkeri i min kropp, och jag förbereder mig på en kärleksförklaring. Jag har gjort mitt hjärta stort, och väntar dig mellan väggar, mellan golv och tak. Förälskelsen gräver djupa gångar i hjärtat, så att kärleken ska kunna utvecklas där. Kärleken finns, kärleken finns!

Ovanstående är en liten medley på några få av de underbara strofer om kärlek och tvåsamhet som utforskas likt teman med variationer i det danska scenkollektivet Sort Samvittigheds senaste musikteaterverk, I et forhold. Prisbelönta och kritikerhyllade Sort Samvittighed har gjort sig omåttligt populära i Danmark för två tidigare verk; Hvid magi (2011), med Anne Linnets musik, och framför allt Tove! Tove! Tove! (2015), en rusigt besvärjande resa in i Tove Ditlevsens liv och författarskap. Den senare har också gästspelat på Stockholms stadsteater.

Nya uppsättningen I et forhold gestaltas som ett musikteatercollage med tretton kvinnliga danska författares texter om förälskelse, kärlek och nära relationer. Äldst bland dem är Agnes Henningsen (1868-1962), en tidig kritiker av borgerlighetens konventionella könsroller och dubbelmoral. Yngst är Stine Pilgaard (född 1984) som i sin prosa inringar absurda kortslutningar och missförstånd i nutida dialog. Däremellan får vi brottstycken av författare som Inger Christensen, Pia Tafdrup, Karen Blixen och Naja Marie Aidt.

Musiken är komponerad av Jeanett Albeck. Tillsammans med fyra av kollektivets skådespelare är hon hela tiden närvarande på Betty Nansen Teatrets kraftigt sluttande, klarblå scen, inredd av scenografen Ida Maria Ellekilde med skira bomullsbuskar. Lila Nobel, Signe Egholm Olsen, Kitt Maiken Mortensen, Rikke Bilde och Albeck är alla som i tidigare verk teatralt sminkade med långa svarta spår på kinderna, som om det vore tårfyllt rinnande mascara. De har i första akten fjädrar instuckna i näsvingarna och likadana burleska balkjolar i tyll, fast i olika färger. Tonläget i sång, kostym och utagerande är besvärjande lustfyllt och energipackat.

Det kollektiva uttrycket är som vanligt suveränt koordinerat av Elisa Kragerup som ju inte bara är regissör utan numera konstnärlig chef på Betty Nansen. Texterna får dramaturgiskt teckna en rörelse från stormande förälskelser in i etablerade relationers stunder av fest och rutin, till mordlysten svartsjuka eller utmaningar som kommer av att bilda familj, och vidare mot uppbrott eller kanske delad likgiltighet. Det kretsar kring den kvinnliga erfarenheten av kärlek, oftast uttryckt från ett heterosexuellt perspektiv.

De blandar lyrik och prosastycken, sårbar självutlämning och mustig sexualitet. Två personer säger självbekräftande i ett stycke av Ursula Andkjær Olsen att: ”vi vill gärna vara ett mönster”, ”för att bättre höra samman – amen!”. Andra gånger uttråkas de fyra väninnorna av att den femte ger sig hän i hallucinatoriska lyckorus av att berätta om tvåsamhetens välsignelser: ”Jag var en sprattelgubbe av koketteri!”.

Andra scener är mörkt genomträngande, som i Tove Ditlevsens essätext Vardagsrummet. Hon beskriver ett rum där hela familjen trängs, andas samma instängda luft, vilar i samma damm, tänker samma tankar, blir hemmablinda… Och varför? ”Därför vi inte längre kan undvara allt det som hindrar oss från att vara ensamma”.

Säkert har Suzanne Brøgger rätt, när hon säger att äkta intimitet är att kunna vara nära och fjärran på en och samma gång. ”Äkta intimitet upplevs endast när båda har förmåga och makt att ge och hålla igen /…/ Den som inte kan vara fjärran förstör känslan av närhet. Den som inte kan vara nära upphäver värdet av distansen.”

Sort Samvittighed förmedlar med sitt generösa, innovativa scenspråk en sprittande glädje över allt det som teater är: ett möte med kroppar, fantasi, känslor, idéer. Precis som med Tove-uppsättningen inbjuder I et forhold dessutom till närmare läsning av dessa starka danska författare.

I et forhold

Text: Naja Marie Aidt, Karen Blixen, Louise Breyen, Suzanne Brøgger, Inger Christensen, Tove Ditlevsen, Ellen Heiberg, Agnes Henningsen, Lone Hørslev, Mette Moestrup, Ursula Andkjær Olsen, Stine Pilgaard och Pia Tafdrup

Regi: Elisa Kragerup

Scenografi, kostym: Ida Marie Ellekilde

Musik: Jeanett Albeck

Medv: Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Kitt Maiken Mortensen, Lila Nobel och Signe Egholm Olsen

Betty Nansen Teatret, Köpenhamn

Foton, I et forhold, Betty Nansen Teatret, Catrine Zorn

Publicerad 25/3 2019 på theresabener.se

Läs mer om Elisa Kragerup:

  • Orlando – av Virginia Woolf, regi Elisa Kragerup >>>
  • Othello – regi Elisa Kragerup, Det Kgl Teater, Köpenhamn >>>
  • Oidipus, Antigone och demokratin >>>
  • Starka kvinnor lyfter dansk scenkonst – Dehlholm, Wiedemann, Kragerup m fl >>>
  • Publiken i fokus i ny dansk scenkonst >>>
  • Det Røde Rum – Kabaret Royal på Det Kongelige, Köpenhamn >>>