teaterkritik - kulturproduktion

Contes et légendes – av Joël Pommerat, Nanterre-Amandiers

I en av det nya årets mest svindlande och välspelade franska teateruppsättningar ställs den existen…
Kategori: teaterkritik-europa

Oncle Vania – Tjechov på ryska i regi av Stéphane Braunschweig

I Anton Tjechovs Onkel Vanja finns ett par scener där provinsläkaren Astrov brer ut sig i längre …
Kategori: teaterkritik-europa

Why? – av Peter Brook och Marie-Hélène Estienne, Bouffes du Nord, Paris

Den legendariske teaterregissören Peter Brook och Marie-Hélène Estienne hyllar i sitt senaste verk …
Kategori: teaterkritik-europa

Mary Said What She Said – av Darryl Pinckney, regi Robert Wilson

Maria Stuart är i Isabelle Hupperts stramt formgivna tolkning en fri, upprorisk kvinna, på väg mot …
Kategori: teaterkritik-europa

La nuit des rois (Trettondagsafton) – Shakespeare, Thomas Ostermeier, Comédie-Française

(Paris) Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Françai…
Kategori: teaterkritik-europa

Christoph Marthaler – Bekannte Gefühle Gemischte Gesichter

Christoph Marthaler, mottagare av International Ibsen Award 2018, turnerar med sin sista uppsättnin…
Kategori: teaterkritik-europa

Kind – i barnets våld och fantasivärld, av Peeping Tom

Den lilla staden Vordingborg, på danska Sydsjälland, är varannan sensommar värd för en storslagen s…
Kategori: teaterkritik-europa

La vita nuova – Romeo Castellucci, Societás

Fem mycket långa män, svarta afro-européer, poserar vid en bil de just vält över på sidan. Två av m…
Kategori: teaterkritik-europa

The Knight of the Burning Pestle

Redan i prologen förklaras syftet med pjäsen: ”Vår avsikt är att porträttera samhället, inte indivi…
Kategori: teaterkritik-europa

Kabaret Warszawski – av Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr, Warszawa

På Nowy Teatr i Warszawa spelas 15-19/5 2019 Kabaret Warszawski , en explosiv hyllning till teater…
Kategori: teaterkritik-europa