Artiklar
Kabaret Warszawski – av Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr, Warszawa
På Nowy Teatr i Warszawa spelas 15-19/5 2019 Kabaret Warszawski , en explosiv hyllning till teatern som en frizon för mänsklig mångfald – sexuellt, religiöst, politiskt. Uppsättningen hade premiär 2013 och ligger som de flesta av teaterchefen …
Läs merUtopia – lettres aux acteurs, Krystian Lupa
Den polske teaterregissören Krystian Lupa (född 1943) är inte bara en av Europas ledande scenkonstnärer – han är också en stor inspiratör och pedagog inom polsk scenkonst. Åtskilliga skådespelare och regissörer har genom åren hyllat Lupa för hans ko…
Läs mer(A)pollonia – Twenty-first-century Polish drama and texts for the stage – red Krystyna Duniec, Joanna Klass och Joanna Krakowska
Teater Galeasen i Stockholm spelar på nytt för utsålda hus Natalie Ringlers prisade uppsättning av den polske dramatikern Tadeusz Slobodzianeks pjäs Vår klass från 2009. Vår klass skildrar brutalt den totala upplösningen av respekt och förtroend…
Läs merWyjeżdżamy/We are leaving – Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr
In the middle of Polish Nowy Teatr's performance of Hanoch Levin's play Orzei Mizvadot ( Suitcase Packers ), an American lady visiting Warsaw asks why everyone says they want to leave. The widow Bianca responds to her question with an angry accoun…
Läs merWyjeżdżamy/Vi reser – Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr
We Are Leaving , Hanoch Levin/Krzysztof Warlikowski – read the essay in English >>> Mitt i polska Nowy Teatrs föreställning av Hanoch Levins pjäs Orzei mizvadot ( De som packar sina väskor ) frågar en amerikanska på besök i Warsza…
Läs merPremio Europa 2017 – om skådespelaren Isabelle Huppert och scenkonstnären Susanne Kennedy
Mitt första möte med den franska skådespelaren Isabelle Huppert på en teaterscen var djupt förbryllande och fick mig att lämna Théâtre de l’Odéon indignerad. Det var i Paris 1993, då den amerikanske regissören Robert Wilson iscensatte henne i en lån…
Läs merScenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu
Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…
Läs merScenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi
Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till Francuzi hamnar man också i ett slags trans av den stämning som framkallas av ljudet/musiken, videon och koreografin. Dessa sceniska element skapar …
Läs merAvignonfestivalen 2013 – nya verk av Sophie Calle, Katie Mitchell och Krzysztof Warlikowski
I en säng på det anrika hotellet La Mirande, ett stenkast från påvepalatset i Avignon, ligger Sophie Calle, fotograf, bild- och installationskonstnär, numera även performer i sina egna verk. Under ett trettiotal år har Sophie Calle i tematiska insta…
Läs merPhèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris
Scenkonstverket Phèdre(s) är som en lång meditation kring upprepade vrål av passion: ”Je brûle!” (Jag brinner!), ”J’aime!” (Jag älskar!). Varifrån kommer denna glödande urkraft, som kan få en människa att plötsligt bryta sina egna och andras norme…
Läs merScenkonstens språk essä (4) – Francuzi, en proustiansk installation av Krzysztof Warlikowski
Enligt den polske regissören och scenauteuren Krzysztof Warlikowski (född 1962) är det absolut omöjligt att iscensätta Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt . Scenkonstverket Francuzi ( Fransmännen ) är därför, enligt Warlik…
Läs merScenkonstens språk – hur gestaltas text på scen?
Med stöd av Västra Götalandsregionens Essäfond har Theresa Benér fått möjlighet att närstudera tre aktuella teateruppsättningar i Europa och analysera hur skönlitteratur och fackprosa omvandlas till sceniskt gestaltande element. Essän publiceras fr …
Läs merOperafestivalen i Aix-en-Provence 2016 – Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski och Moneim Adwan
Årets internationella operafestival i franska Aix-en-Provence har gått under devisen ”Verkligheter, illusioner, utopier”. Festivalens uppsättningar – som kan streamas på internet och ses på Europaturné kommande säsong – använder sammansatta scenkons…
Läs mer