Rimini Protokoll och publikens medskapande roll i ny, urban scenkonst
Metropolisprojektet i Köpenhamn pågår 2007-2017, med scenkonst- och kulturfestival vartannat år, la…Kategori: teaterkritik-europa
Avignonfestivalen 2013 – nya verk av Sophie Calle, Katie Mitchell och Krzysztof Warlikowski
I en säng på det anrika hotellet La Mirande, ett stenkast från påvepalatset i Avignon, ligger Sophi…Kategori: teaterkritik-europa
DESH – av och med Akram Khan, Det Kongelige Teater, Köpenhamn
Den stora scenen i Skuespilhuset ligger i tyst mörker. Silhuetten av en man med tänd lykta i handen…Kategori: teaterkritik-europa
The Rake's Progress i Andy Warhols kändiskultur – regi Krzysztof Warlikowski
Operan En rucklares väg av Igor Stravinskij och WH Auden/Chester Kallman hade urpremiär 1951 och …Kategori: teaterkritik-europa
Scenkonst som utvecklar och fördjupar den europeiska dialogen
Den franske scenkonstnären Joël Pommerats senaste uppsättning, La Réunification des deux Corées (…Kategori: teaterkritik-europa
Teaterns nollpunkter – om regissörerna Peter Brook och Robert Wilson
”Teater är inte på något sätt en diskussion mellan kultiverade människor. Teatern verkar genom ener…Kategori: teaterkritik-europa
Einstein on the Beach – opera av Robert Wilson, Philip Glass & Lucinda Childs
Einstein on the Beach är ett av den moderna teaterhistoriens märkligaste och mest omdiskuterade ve…Kategori: teaterkritik-europa
Materia Prima-festivalen i Krakow – scenkonstens formspråk i centrum
Krakow är en av teater-Europas festivaltätaste städer. Det går inte en månad utan att det organiser…Kategori: teaterkritik-europa
Teaterfestivalen i Avignon 2012: II – John Berger, Katie Mitchell, Christophe Honoré, Christoph Marthaler
Litteraturen är ofta en viktig inspirationskälla för dagens scenkonstnärer. Flera uppsättningar på …Kategori: teaterkritik-europa
Teaterfestivalen i Avignon 2012: I – Simon McBurney, William Kentridge, Sophie Calle
Gränsen mellan verklighet och fiktion står i centrum för den 66e Avignonfestivalen. Årets konstnärl…Kategori: teaterkritik-europa