teaterkritik - kulturproduktion

The Forbidden Zone – av Katie Mitchell, Schaubühne gästspel Göteborg

Den brittiska regissören Katie Mitchell hyllas med rätta som en av Europas absolut ledande scenkonstnärer. Hon skapar ofta komplexa, multimediala uppsättningar i ett unikt scenspråk där skådespelarna i realtid spelar in fullödiga filmer som direkt liveprojiceras över scenen.

I The Forbidden Zone med tyska Schaubühne når Mitchell och videodesignern Leo Warner en konstnärlig höjdpunkt. Här gestaltas Duncan Macmillans manus i en känslomässigt drabbande, intellektuellt reflekterande och tekniskt extraordinär filmteater.

Mitchell ”klipper” sekvenser mellan tre parallella spår: En fransk soldat som ska dödas av Tysklands gasattack vid Ypres i första världskriget. Krisen mellan klorgasens uppfinnare, senare Nobelpristagaren Fritz Haber, och hans fru Clara, där hon tar livet av sig i protest mot att han sätter sin forskning i krigsmaktens tjänst. Samt deras barnbarn Claire Haber i USA, som efter andra världskriget forskar i ett motgift till kemiska vapen men begår självmord när projektet avbryts.

Föreställningen byggs av filmade scener med främst inre monologer, där Duncan Macmillan integrerat texter om krig och våld som evigt återkommande kollapser i mänskligheten. Han citerar filosofer och författare som Hannah Arendt, Simone de Beauvoir, Virginia Woolf – och den mindre kända poeten Mary Borden, som skrev emotionellt indignerade dikter om första världskrigets brutalitet, utifrån egna upplevelser vid ett fältsjukhus.

Detta är ett av Katie Mitchells argaste verk, där kvinnor formulerar frontal kritik mot mäns krig och mäns alltmer utstuderade vapen. I en central scen, då Fritz Haber återvänt från Ypres dikterar han en kusligt saklig rapport om framgångarna: 6000 soldater dödade på sex kilometer, i ett ljudlöst anfall, gas som ”en högre form av dödande”. Hustrun/sekreteraren går sönder när hon skriver ner hans ord.

Denna ”högre form” skulle med historiens grymmaste ironi slå tillbaka mot Habers egen judiska släkt, då hans uppfinning av insektsmedlet Zyklon B användes i Auschwitz förintelsekamrar. Denna vetskap hemsöker kemisten Claire Haber och gör henne plågsamt övertygad om forskares personliga ansvar för att deras upptäckter ska användas till goda ändamål.

The Forbidden Zone spelas utifrån kvinnornas perspektiv. I utsökta bildkompositioner fångar närbilder upp nyanserna i skådespelarnas ansikten – uttryck som formulerar deras icke förhandlingsbara främlingskap inför människans våld.

The Forbidden Zone

Schaubühne Berlin, gästspel Göteborgs stadsteater, Göteborgs dans- och teaterfestival

Koncept, regi: Katie Mitchell, Leo Warner

Text: Duncan Macmillan m fl

Ljuddesign: Gareth Fry och Melanie Wilson

Medv: Ruth Marie Kröger, Jenny König, Kate Duchêne, Felix Römer, Giorgio Spiegelfeld m fl

Publicerad Svenska Dagbladet 22/8 2016

Läs mer om Katie Mitchell:

  • Anatomy of a Suicide – av Alice Birch, regi Katie Mitchell >>>
  • Scenkonstens språk essä (3) – The Forbidden Zone av Katie Mitchell >>>
  • Operafestivalen i Aix-en-Provence 2016 – Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski och Moneim Adwan >>>
  • Våld på teaterscenen – Kane, Pinter, Garcia m fl >>>
  • Atmen (Lungs) av Duncan Macmillan - regi Katie Mitchell, Schaubühne >>>
  • Berlinteater våren 2014 – Ostermeier, Thalheimer och Mitchell >>>
  • Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris >>>
  • Reise durch die Nacht, Avignonfestivalen 2013 >>>
  • Fröken Julie tolkad i europeisk teater >>>
  • Katie Mitchell sätter upp Tjechovs Måsen på Det Kongelige i Köpenhamn >>>
  • Katie Mitchell får pris i Premio Europa per il Teatro – 2011 >>>
  • Samtidens tomrum skildrade på Londonteatrar - Simon McBurneys Endgame samt Katie Mitchells Pains of Youth >>>
  • A Dream Play – Strindbergs Ett drömspel tolkat av Katie Mitchell >>>
  • Ny dramatik på Royal Court – Marius von Mayenburgs Feuergesicht (Fireface) och Martin Crimps The Country, våren 2000 >>>