teaterkritik - kulturproduktion

Hamlet – Shakespearefestivalen Kronborg 2017

2017-08/hamlet2017-soeren-meisner-4105.jpg

I mer än 200 år har det om somrarna spelats Hamlet och Shakespeare på Kronborg slott. Prestigefulla gästspel med internationella stjärnskådespelare har fått de bevingade orden att eka mot den imposanta renässansfasaden.

Årets Hamlet är en dansk-engelsk samproduktion, iscensatt av Lars Romann Engel som sedan 2008 är konstnärlig ledare för Shakespearefestivalen. Engel har tydligt sökt utveckla en hög konstnärlig nivå på festivalen, med betydande regissörer från bland annat Tyskland och Storbritannien.

Det är en utmärkt ambition – men på Kronborg finns en särskild utmaning med det danska sommarvädret. Premiären på årets festival inleddes med 45 minuter hällregn, där spelet trots allt genomfördes på den nybyggda, övertäckta scenen. Publiken däremot satt och hukade i regnställ och ponchos.

Sådana förhållanden påverkar åskådarnas uppmärksamhet och är inte gynnsamma för sceniskt finlir. Mot denna bakgrund har Lars Romann Engel lyckats med sin regiidé, då han skalat ner Hamlet med minst en tredjedel, och renodlat konflikterna dramaturgiskt som en actionfilm.

Här möter vi Cyron Melvilles kronprins som är arg och arrogant, hans flickvän Ofelia som en kaxig men ömsint tjej i punkig kjol och combatkängor, kontra en svag, illegitim kung Claudius (Richard Clothier) och hans nya fru, drottning Gertrud (Vivienne McKee) som ser ut att vara hämtad från ett societetsparty på Mallorca.

Figurerna är tämligen entydiga och utagerande. Det driver handlingen framåt men hämmar vår upplevelse av deras inre tvivel och motsättningar, som ju är så karakteristiskt för stycket. Engel inkluderar de viktiga monologerna, men dröjer inte i deras poetiska mångtydighet.

Endast Natalie Madueño förmår skapa djup och komplexitet i Ofeliagestalten, samtidigt som hon agerar med fokus och effektivitet. Madueño (känd från danska tv-serien Follow the money) uttrycker Ofelias vilja att både göra gott gentemot de äldre och söka lindra Hamlets slutna raseri med kärlek. Hennes integritet är intakt, även om hon går under i den psykos som utlöses av faderns död, Hamlets aggressivitet och falskspelet vid hovet.

Denna uppsättning är modern och på många sätt utmärkt för den som undrar vad Hamlet rakt av handlar om. Den som däremot vill dras in i pjäsens mångbottnade reflektioner om liv, död, tid och arv bör kanske vänta till nästa Hamlet – på Kronborg eller hemmavid.

Hamlet

Text: William Shakespeare

Regi: Lars Romann Engel

Scenografi, kostym: Catia Hauberg

Medv: Cyron Melville, Natalie Madueño, Oliver Alvin-Wilson, Vivienne McKee m fl

Shakespeare Festival, Kronborg, Helsingör

Foton, Hamlet, Shakespearefestivalen Kronborg 2017, Søren Meisner

Publicerad SvD 6/8 2017

Läs mer om Hamlet:

  • Hamlet, regi Robert Icke – Almeida Theatre, London >>>
  • Hamlet, regi Thomas Ostermeier – Schaubühne på Kronborg 2010 >>>
  • Hamlet – Jude Law och Donmar Warehouse i gästspel på Kronborg >>>
  • Stefan Larssons Hamlet, med Jonas Karlsson, på Århus Teater >>>
  • Peter Brooks Hamlet, Bouffes du Nord i Paris >>>
  • Alexander Mørk-Eidems Hamlet på Det Kgl Teater, Köpenhamn >>>
  • Ryske Nikolai Kolyadas trashversion av Hamlet, Festival d'Automne, Paris >>>
  • Teatr Weimars Hamletdekonstruktion, Hamlet II: exit ghost, av Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson >>>