Juliette Binoche och Akram Khan - in-i
En av höstens absolut hetaste teaterbiljetter i London ger tillträde till ett konstnärligt gränsöverskridande möte på National Theatre. Under den kryptiska titeln in-i har koreografen Akram Khan, skådespelerskan Juliette Binoche och skulptören Anish Kapoor förenats i en scenkonstnärlig utforskning av kärlekens väsen.
En ovanligt brokig och polyglott publik har samlats, lockad å ena sidan av filmstjärnan Binoche, å andra sidan av den internationellt hyllade koreografen och dansaren Khan. Åter andra är nyfikna speciellt på Anish Kapoors utsökta ljus- och färginstallationer, som här för andra gången får samspela med Khans koreografi (senast var i genombrottsverket Kaash, som även gästade Dansens hus 2003).
Det första man möts av är Kapoors höga, kraftigt scharlakansröda vägg mot scenfonden. Färgerna kommer här under 14 scener att skifta mellan blått, saffransgult, orange, grönt, violett, med olika yt- och djupeffekter beroende på ljusets reflexer. Framför och mot denna vägg agerar kvinnan och mannen.
Väldigt snabbt etablerar Binoche och Khan ett närgånget, energiladdat samspel, som ska vara oavbrutet under föreställningens 85 minuter. Hon ser mannen med det vackra sättet att röra sig, attraheras och bestämmer att hon ska ha honom. Han värjer sig mot hennes uppfordrande glöd, men hon tränger sig på i hans fysiska rum. Sedan följer de varandra genom scener av passion, aggression, vardag, leda, separation och ny förening – i kärlek.
Det intressanta i detta verk, som Juliette Binoche och Akram Khan har utformat tillsammans utifrån scenen, är att båda har tvingats släppa något av sina egna konventioner, lärt av varandra och funnit ett gemensamt rum för sina uttryck. En helt unik energi uppstår i deras möten, där kvinnan/skådespelerskan bryter sig igenom mannens/dansarens fysiska stilisering. Hon kräver direkta svar på sin kärlek och ger i sin tur en extrem följsamhet och närvaro utifrån hans kroppsliga rytm. De dansar (även tango!), älskar, brottas, mimar, sjunger och talar. Ingen av dem kan vila enbart i det de gör bäst: Khan gör en gripande, talad monolog om hur hans känslor hämmats sedan han hindrades i sin kärlek till en icke-muslimsk flicka. Binoche dansar hängivet, försvarslöst bortom all rimlig självkontroll och tvingas helt förlita sig på Khans medspel.
in-i far efter urpremiären i London på världsturné ett år.
Publicerad SvD september 2008
Läs mer om Akram Khan:
- Giant Steps – Den Kongelige Ballet med Wayne McGregor, Jiri Kylian och Akram Khan >>>
- DESH – av och med Akram Khan, gästspel Det Kgl Teater >>>