Vinnaren tar allt – Medborgarbandet och Malmö stadsteater
När jag kommer ut från Malmö stadsteaters största satsning detta spelår, ett sprakande, publikbejakande stycke musikteater, med kändisartister, roliga talscener, cirkusinslag och extra allt, känner jag konstigt nog en viss förstämning. I två och en halv timmar har nämligen dessa 17 underbara, begåvade scenartister agerat med teaterns alla spektakulära element och uttryck för att fastslå endast en enda sak: demokrati är bra!
Vinnaren tar allt är ett ”nusvenskt spektakel”, som initiativtagarna Nina Persson och Gudrun Hauksdottir själva kallar det. Det förenar på scen så skilda konstnärer som bland annat Nina Persson från The Cardigans, Thomas Öberg från kultbandet Bob Hund, artisterna Kristin Amporo och Moto Boy, liksom en palestinsk luftakrobat, en sydafrikansk rappare och skådespelare från Malmö stadsteater.
De flesta talsketcherna mellan sångnumren är skrivna av dramatikerduon Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson, men här framförs även texter av exempelvis Athena Farrokhzad, Felicia Mulinari och Emil Jensen.
Allt i detta brokiga kollage kretsar alltså kring demokratin och vad vi i praktiken gör med den. Ur svensk synpunkt ett ganska okontroversiellt ämne – eller?
Som en röd tråd löper berättelsen om Magdi Salehs mysige kille Demmo/Demokrati. Nina (Persson) bryter upp deras relation och i stället möter han Kamelia (Angelica Radvolt), en populistiskt PK-skeptisk kvinna som missbrukar Demmos tolerans och föder fram en skock skrikande ungar som tystas endast när de får utöva näthat på sina iPads.
Samtidigt påminner Demmo om hur han (demokratin) invandrade till Sverige för hundra år sedan och gjorde landet till det Sverige de allra flesta av oss vill kännas vid och identifiera oss med. Hur kunde han plötsligt framstå som så osexig och tandlös?
Demmos svårigheter ger fyndiga perspektiv på dagens politiska situation, men frågan om demokratins eventuella kris fördjupas inte, och kanske är det heller inte syftet?
Det bärande budskapet med denna föreställning är nämligen själva uppsättningen – dess form, medverkande och tillkomstprocess under två år. Artistkollektivet Medborgarbandet är ett paraply för en rad konstnärer med skilda, säregna uttryck inom musik. Utmaningen har varit att skapa en scenisk väv där de samverkar tillsammans med författare och skådespelare, i regi av Hugo Hansén.
Den generositet, konstnärliga lyhördhet, humor och kulturella mångfald som kommer till uttryck är i sig ett starkt manifest för demokratin. Hipps scen rymmer här ett bud på den variationsrikedom ett demokratiskt samhälle förmår och bör omfatta. Till och med premiärkvällens hemliga gästartist Veronica Maggio, vars nummer föll helt utanför showen, fångades ändå upp i finalens Det är vår tid nu och inlemmades i den medborgerliga familjen.
Vinnaren tar allt
Koncept: Nina Persson, Gudrun Hauksdottir, Malmö stadsteater och Medborgarbandet
Regi: Hugo Hansén
Scenografi, kostym: Helle Damgård
Medv: Mari Götesdotter, Ashtar Muallem, Sven Boräng, Kanyi Mavi, Li Brådhe m fl
Malmö stadsteater, Hipp
Foto, Vinnaren tar allt, Malmö stadsteater, Mats Bäcker
Publicerad SvD 12/3 2018