Scener ur ett äktenskap – Ingmar Bergman i ömsint regi av Vibeke Bjelke, Helsingborg stadsteater
Det som gör Ingmar Bergmans pjäsversion av TV-serien Scener ur ett äktenskap från 1973 så nutida är studien av det äkta parets försök att skapa sig identiteter genom handlingar och val. De lever inte i obetingad kärlek, vare sig med sig själva, andra eller varandra. De agerar fram bilden av kärlek, jämställd med karriär och fritidsnöjen, som en livsstil.
Därför är de i grunden oerhört sårbara. Blir förvirrade, mår dåligt när de tappar kontrollen. Och det gör de väldigt ofta – som ju folk gör mest. Maria Kulles kloka, eleganta, omdömesgilla advokatfigur Marianne och Erik Borgekes hipsterskäggige, offensivt snabbtalande akademikerdiva Johan har organiserat sin kärlek i så självmedvetna rollspel att det inte finns utrymme för misslyckanden.
Deras noggrant inrutade söndagsmiddagar med mödrarna, deras på minuten planerade semesterresor och helgrutiner, deras snyggt inredda hem och glada selfies med mobilen – allt är yttre markörer för parlycka, pengar och ordning. Men Marianne tror i den avklarnade slutscenens självanalys att hon faktiskt aldrig har älskat eller blivit älskad.
I Vibeke Bjelkes skarpa iscensättning och Jenny Andrés stiliserade scenbild av ett kalt betonggolv med nedsänkta (skytte)gravar och två bassänger intar mannen och kvinnan för varje episod olika positioner på den stora spelytan. Scenerna blir som isolerade dramatiska fragment, med studier av motiv som behandlas i konflikt eller närmanden. Regin arbetar dynamiskt med långa avstånd, intima möten och tuffa brottningar, även i vatten.
Här får Maria Kulle pröva rollens figuråkningar genom svek, vanmakt, offerkänsla, ensamhet, ilska, hämndlystnad, frigörelse, våldsam aggression och till sist ömhet. Erik Borgeke utforskar i sina rollspel makens fåfänga, självupptagna narcissism, trygghetslängtan, sexuella begär, karriärism, självförakt, lekfullhet, självutlämning och ömsinthet. Detta är en föreställning med klassiskt behärskad och perfekt rytmiserad skådespelargestaltning.
Just därför blir det också intressant att Johan och Mariannes verkliga tragedi egentligen inte uppstår i deras kraschade relation till varandra, utan i deras inre kontrollförluster. När de tappar sina mödosamt uppbyggda bilder av sig själva blir de besinningslösa mot varandra. Häri blottlägger Ingmar Bergmans drama en tidlös, existentiell ensamhet och ett latent våld, som alla par söker värja sig mot med diverse strategier. Det finns som en närvarande oro genom hela denna osentimentala föreställning – och det hade gärna fått understrykas ytterligare som ett reellt hot.
Helsingborgs stadsteater
Scener ur ett äktenskap
Text: Ingmar Bergman
Regi: Vibeke Bjelke
Scenbild, kostym: Jenny André
Koreograf: Peter Svenzon
Medv: Maria Kulle och Erik Borgeke
Publicerad SvD 15/9 2015