teaterkritik - kulturproduktion

Oscar Liljas försvinnande – av Sara Bergmark Elfgren, regi Sara Cronberg

2019-03/emp-oscarlilja-press3-.jpg

I ett mångdimensionellt sceniskt poem belyses den konstnärliga kreativitetens urkraft. Oscar Liljas försvinnande är Sara Bergmark Elfgrens pjäsdebut, i suggestiv regi av Unga Malmö stadsteaters konstnärliga ledare Sara Cronberg.

Fyra unga, skapande personer återses och vittnar om sina tidiga upplevelser med Oscar Lilja. De mötte honom när de gick kreativa utbildningar på Smedjeby: Louise (Lilja Fredrikson) på fotolinjen, Rémy (Alexander Abdallah) på bildkonst, Mina (Ana Stanišić) och Jonas (Philip Lithner) på skrivarlinjen.

Vi ser dessa kulturskapare videofilmade en och en, projicerade i svartvitt på en slöja framför scenen. Så materialiseras de, ackompanjerade av Toni Martin Dobrzanskis suggestiva elektromusik, och börjar berätta sina minnen. Situationer och fragment ur det förflutna framförs i monologer eller korta spelscener, medan figurernas energi visualiseras i en rörlig, likt minnet undflyende videodesign.

Dessa konstnärer talar alla om Oscar Lilja, att han satte igång något hos dem, krävde ett absolut engagemang, på liv och död. Men det handlar inte om en person. Detta är en poetisk studie i hur unga människor med romantisk självbild och konstnärliga ambitioner möter och förhåller sig till en betvingande inre drift att spränga gränser med sitt skapande.

Sara Bergmark Elfgren är känd för litterära uttryck som sammanbinder myt och magi med vardagsrealism, och i denna pjäsdebut refererar hon själv till manliga genier som vampyrer för omgivningen. Men det smarta med texten och Sara Cronbergs expressionistiska uppsättning är att Oscar Lilja förblir en idé, en besinningslös kraft, som utmanar de spirande konstskaparna, får dem att krossa eller nogsamt definiera sina egna gränser.

Föreställningen är ett sceniskt poem, där Bombina Bombast, dvs Emma Bexell och Stefan Stanišić, i en effektiv videodesign får fantasins mörker och dikt att flöda bortom hjärnans rationella censur. Den mångdimensionella estetiken i detta verk kommer i sig att gestalta den kreativa urkraft det är fråga om, en kraft som är så svår att hålla i och formulera utan att döda den.

Berättelsens abstrakt antinaturalistiska form upphäver gränsen mellan dikt och verklighet – och reflekterar genom figuren Mina över en konstnärs svåruthärdliga, självförtärande roll när hon gör anspråk på att ha sett sanningen och vill skapa i enlighet med detta. Oscar Liljas försvinnande ställer alltså frågan om vi vågar och orkar bejaka konst som på allvar utmanar normer och normalitet.

Oscar Liljas försvinnande

Text: Sara Bergmark Elfgren

Regi: Sara Cronberg

Scenografi, kostym: Helle Damgård

Videodesign: Bombina Bombast

Musik, ljuddesign: Toni Martin Dobrzanski

Medv: Ana Stanišić, Lilja Fredrikson, Alexander Abdallah, Philip Lithner

Malmö stadsteater, Hipp

Foto, Oscar Liljas försvinnande, Malmö stadsteater, Emmalisa Pauly

Publicerad SvD 14/3 2019