Kinky Boots – av Cyndi Lauper, Malmö Opera
Under 60- och 70-talen växte jag upp i ”operetternas stad” Malmö, där en hängiven publik troget fyllde det stora teaterhuset vid Fersens väg. Generationsskiften har skett men lika starkt är den nya publikens gensvar på dagens musikaler. I finalen av premiären på Cyndi Laupers Kinky Boots höll salongen på att explodera av alla som stod upp och klappade i takt. Så är detta också feelgood-show på högsta nivå.
Regissören Ronny Danielsson är inte bara fascinerad av succéerna på Broadway och i Londons West End. Han förmår kombinera deras täta energi och raka berättelser med den kollektiva folkteaterestetik han under åratal inarbetade med amatörer och proffs på Studioteatern.
I Kinky Boots har vi på nytt en saga om konflikten mellan krisande landsort med inskränkta värderingar och globaliserad storstad med normbrytande tolerans. Musikalens hjälte är drugan (dragartisten) Lola/Simon, som hjälper arvtagaren Charlie att rädda familjens anrika skofabrik från konkurs genom att producera sexiga röda lackstövlar med stilettklack – för män.
Föreställningen utspelas i scenografen Martin Chocholouseks öppna, enorma fabrikslokal, med Joakim Hallins dynamiska orkester i fonden bakom en plexiglasvägg. Spelgolvet växlar blixtsnabbt från gråblek fabrik med symaskiner och löpande band till färgsprakande nattklubb med Lola och hennes dansande dragshowänglar – en suverän ensemble anförd av koreografen Drew McOnie.
Fredrik Jönsson, ljusdesigner för bland annat Melodifestivaler, tänder energin med knallröda scener när Oscar Pierrou Lindén som Lola sparkar loss på höga klackar. Lika effektivt skapas simultanskeenden som framhäver kontrasten mellan het dans i rödlila klubbmiljö och den grågula fabriken där Andreas Weises uppgivne Charlie varslar personalen.
Kinky Boots, skriven av Harvey Fierstein, har många klichéer, men övertygar med sitt entydiga, lustfyllda sätt att ifrågasätta begränsande genustänk. Mot den färgstarka, kaxiga Lola ställs Stefan Sauks karlaktige fabriksjobbare Don, som anser sig vara en riktig man. I en central scen jämförs deras olika sätt att uttrycka manlighet. Även pappas pojke Charlie kämpar med sin manliga identitet, i lågmält balanserat spel av Andreas Weise.
Marianne Mörck, Åsa Fång och Lars Humble gör som vanligt stilsäkra roller. Men det mest imponerande med uppsättningen är dess rykande showtempo, en total koordination mellan musik, sång, dans, ljus och dialog. Inte undra på att den musikalälskande publiken blir elektrifierad.
Kinky Boots
Musik, sångtexter: Cyndi Lauper
Text: Harvey Fierstein, övers Calle Norlén
Regi: Ronny Danielsson
Dirigent: Joakim Hallin
Scenografi: Martin Chocholousek
Koreografi: Drew McOnie
Medv: Oscar Pierrou Lindén, Åsa Fång, Andreas Weise, Marianne Mörck m fl
Malmö Opera
Foto Kinky Boots, Malmö Opera, Malin Arnesson
Publicerad SvD 4/9 2016