War Sum Up, ett multimedialt scenkonstverk om krig, av Hotel Pro Forma, Lettlands Nationalopera, Riga
I 30 år har Kirsten Dehlholm varit en av Nordens mest innovativa performance- och teaterregissörer, inom den Köpenhamnsbaserade gruppen Hotel Pro Forma. Hon har egen grund i bildkonst och brukar inbjuda ledande konstnärer från olika discipliner till sina projekt för att undersöka specifika samtidsteman. Det har handlat om bland annat provrörsbarn, religion och tvillingfenomen. För två år sen gjorde Hotel Pro Forma och den svenska elektroduon The Knife exempelvis en elektro-opera om Darwin: I morgon om ett år.
Tillsammans med filmaren Peggy Eklöf har jag följt Hotel Pro Formas kreativa process till det nya musikteaterverket War Sum Up, en manga-opera om krigets väsen, som just har haft premiär i Lettland. Den kommande dokumentärfilmen, som får premiär senare i höst, ska belysa mekanismerna bakom Hotel Pro Formas rikt sammansatta scenkonst.
Under tiden reser Hotel Pro Forma och Lettiska Radiokören på turné med War Sum Up, närmast till Danmark, under oktober-november 2011. Föreställningen drar in åskådaren i ett sprakande audiovisuellt universum.
Scenbilden spottar ut ett fyrverkeri av blommor, i alla tänkbara, grälla färger, som sprängs likt bomber. I centrum står en spion, en super woman, som har dykt upp, mitt i krigsmaskinen. Hon hälsas av en kör, som står bakom henne på en enkel byggställning i två våningar. Hela War Sum Up står denna kör i varierande poser på ställningen och sjunger sig genom explosioner, sprakande grå rökmoln och knallröda krigslandskap. Allt är projicerat framifrån och bakifrån i en raffinerad, rörlig ljus- och videodesign. Uppförstorade teckningar från japansk manga invaderar scenen med bilder av vapen, robotar och stridsplan. War Sum Up är ett mäktigt scenkonstverk som med röster, bild och musik försöker skildra krigets väsen. Scenkonstnären bakom detta verk, Kirsten Dehlholm, kallar det för en krigsmaskin, som människor ständigt befinner sig mitt i och faktiskt driver på.
Kirsten Dehlholm: Jeg ser hele installationen som en krigsmaskine, der spytter stemmer, sang, lyde, billeder, lys, bevægelse ud, til publikum. Og krig handler om mennesker, for det er mennesker der udfører krigen. Så ved hjælp af lys, og ikke mindst musikken og billederne, så får vi, og så oplever vi alt det som vi forbinder med krig, som jo er både grusomhed, brutalitet og det er smerte.
War Sum Up är en samproduktion mellan Lettlands Nationalopera, Lettiska Radiokören och den danska scenkonstgruppen Hotel Pro Forma, som leds av Kirsten Dehlholm. De tre parterna har redan tidigare samverkat i en av Hotel Pro Formas största internationella framgångar, Operation: Orfeo, som har ett starkt musik- och bilduniversum. Så det ligger till grund för samarbetet med denna nya mangaopera, War Sum Up. Den har nykomponerad musik av den brittiska popgruppen The Irrepressibles och den lettiska tonsättaren Santa Ratniece.
Det överraskande med War Sum Up är att aktörerna, sångarna, är relativt statiska, medan krigets stämningar genomströmmar dem i musik, text och bildspel. De skildrar vanliga medborgare, som kanske omedvetet befinner sig mitt i konflikter och turbulens men ändå upprätthåller sina liv och drömmar i en framåtsträvande kultur och civilisation. Men just i stegen mot framtid och ordning lägger de grunden för nya krigsscener. Körsången pendlar mellan Santa Ratnieces sökande, återhållna ljudlandskap som speglar oron i samtiden, och The Irrepressibles mer dramatiska utspel, som anknyter till japansk pop och mangaestetik. Iscensättningen skapar hela tiden en friktion mellan musik och bilder, till exempel i denna scen, där pressfoton av krigets ödeläggelse möter en stilla förhoppning i musiken:
War Sum Up har många spektakulära scener och jag frågar Kirsten Dehlholm vad det är för budskap hon försöker förmedla om krig. Hon förklarar att verket varken är pacifistiskt eller krigshetsande:
Kirsten Dehlholm: Krig findes, altså der er ikke noget at gøre, lige meget hvor gerne jeg ville stille mig op på en sæbekasse og sige noget andet. Så jeg vil sige, at den er hverken pacifistisk eller krigsliderlig. Men samtidig vil jeg indrømme, at der sker noget, når jeg laver sådan en forestilling. Jeg er jo også sådan, kan ikke lade være at gå lidt efter det dramatiske. En eksplosion er måske mere dramatisk end noget der bare flyder sådan stille på vandet.
Krig finns, säger Kirsten Dehlholm, hur gärna hon än skulle vilja ställa sig upp och protestera mot det. Och hon medger att som regissör dras man lätt in i teaterns egen krigsmaskin, dvs man söker dramat i explosioner och starka utspel. Samtidigt är ju kriget en sjukdom, och just de nyanserna kan musikteater gestalta:
Kirsten Dehlholm: Det fanger alle lagene, og det umiddelbare, gru. Og momenter af håb, og så denne dagligdag der fortsætter og dem der skal tage sig af livet der går videre… Og jeg vil sige sygdommen, som krigen jo er. Men den er i den grad en del af menneskerne, af os.
Teatern fångar alla lagren av erfarenheter – skräcken men också hoppet och vardagen där livet går vidare. Men den sjukdom, som kriget är, är ju en oavvislig del av oss, av människan, hävdar regissören Kirsten Dehlholm.
War Sum Up
Sänt i OBS, Sveriges Radio P1, den 4/10 2011. Ovanstående text är en web-bearbetad version.
Läs mer om Hotel Pro Forma (turnéplan etc):
- Hotel Pro Formas uppsättning Relief
- Hotel Pro Formas Ellen (och Mungo Parks Kvinde kend din krop)
- Nytänkande inom dansk teater