teaterkritik - kulturproduktion

Köpenhamn Metropolis 2009 - Jay Pathers danspromenad på Nørrebro...

Metropolisfestivalen 09 i Köpenhamn: 1/2

Det är sommarkväll med växlande regn och uppehåll. Skymningen lägger sig över Nørrebro och inne på Assistens kirkegård dansar en grupp vitmålade sydafrikaner på gravarna. Kyrkogården är som en förtrollad park ur En midsommarnattsdröm. Och de omgivande, normalt sett rätt nergångna kvarteren på Nørrebro får just denna kväll ett särskilt skimmer.

Stadsdelen är nämligen scen för en platsspecifik danspromenad inom ramen för Köpenhamns Metropolisfestival. Blind Spot heter föreställningen, som utformats av den sydafrikanske koreografen Jay Pather. Förra sommaren vistades han i Köpenhamn och valde ut Nørrebro till denna iscensättning. Han gick upp och ner för gatorna, talade med folk, mestadels nydanskar av skilda ursprung och hudfärger, för att ta reda på områdets särart och historia.
Ur detta material har Jay Pather format ett 30-tal dansscener och performancefigurationer som uppstår i gaturummet och i fastigheter under en tre timmar lång promenad från yttre Nørrebro in mot domkyrkan i centrum. Den röda tråden är att vi åskådare följer en grupp nyanlända flyktingar, av afrikanskt, asiatiskt och europeiskt ursprung. Dansen och kropparna skildrar deras språk i främmande rum. Det intressanta är att se hur de betraktas i immigrantmiljöerna, där plötsligt varje mörkhyad person på gatan blir en tänkbar medaktör. Allteftersom vi rör oss in i ”vita” områden av staden blir våra dansande hjältar mer av främlingar i rummet. Det är en oavbrutet fascinerande vandring, där man dansar på busshållplatser, vid barer, på balkonger, rivningstomter och bakgårdar.
Metropolis är en konst- och performancefestival som poetiserar stadens rum och invånare med platsspecifika iscensättningar. 21 uppsättningar utförs under augusti av internationella och danska grupper, de flesta offentligt på gator och torg. En stor del av programmet har utformats i konstnärliga laboratorier och workshops 2008 och baseras på research i de kvarter som nu teatraliseras.
Vissa projekt är av mer omedelbar karaktär, som den franska gruppen Ex Nihilos Trajets de vie – trajets de ville (Livets rutter – stadens rutter). De intar ett torg ett par timmar och observerar folks rörelsemönster, vilket de senare på dagen återger på samma plats i en egen koreografi. Deras föreställning på Rådhuspladsen rymde ett häpnadsväckande subtilt spel om individen kontra kollektivet, om solidaritet och utsatthet i vardagens brådska.
Bland övriga programpunkter hittills har funnits små folkfester som förenat infödda och turister kring spektakulära utspel. Det gällde Waterfools med franska Ilotopie, ett slags lekfull nycirkus där aktörerna gick, cyklade och körde bil på vattnet i en sjö. Samt Ubåtsbaletten med Live Art Installations, ett gyckelspel utfört på ubåtar i hamnen under en välvillig fullmåne, som tycktes godta bristen på dramaturgi och egentlig koppling till Köpenhamn.
På webben: Metropoliswww.cph-metropolis.dk
Publicerad SvD augusti 2009