teaterkritik - kulturproduktion

CPH Stage 2016 – Identiteter och gemenskap utforskas på scen

2016-11/everything-remains-03.jpg

Frågor om identitet, kulturell tillhörighet och historia står i fokus för dansk scenkonst just nu. Theresa Benér reflekterar över årets CPH Stage, Danmarks största och yngsta teaterfestival, där scenkonstnärer – många i nordiska samproduktioner – i originella projekt gestaltar normbrytande och gränsöverskridande handlingar. /.../

Everything Remains, en dansperformance av den norske, Köpenhamnsbaserade scenkonstnären Jon R Skulberg och finsksvenska dansaren Juli Apponen, med musik av Lil Lacy, är ett stramt, radikalt verk om en individs tillblivelse, om hennes möte med sig själv. Det grundas på Juli Apponens personliga, komplicerade resa genom en könskorrigering, från man till kvinna. Duon Juli/Jon betecknar Juli Apponen som en readymade, ett ”material” de använder för en konstnärlig utforskning av en människas styrka och svagheter i en smärtsam transformation. /.../

En annorlunda diskussion om danskhet fördes i Wunderverks köksbordsperformance Udsigter fra min bedstemors køkken, som fick premiär på Det Frie Felts Festival. Performern Anette Asp Christensen tog emot tio ”gäster” i en privat lägenhet på Vesterbro, där vi slog oss ner kring köksbordet och fick möta mormor Johanne, i form av en stor marionett förd av barnbarnet Anette. Under utspisning av kaffe med boller samt en gudomlig sydjylländsk plommontårta fick vi ta del av mormors minnen och tankar kring regionen Schleswig-Holstein som i århundraden varit ett omstritt gränsland mellan Danmark och Tyskland. /.../

Den välkända danska regissören och dramatikern Kamilla Wargo Brekling har i en rad populära scenkollage genom åren utforskat sociala teman som könsroller, åldrande och död, för att inringa vad det är att vara dansk i dag. I Uledsaget ger hon och en trepersonersensemble röst och kropp åt ensamkommande flyktingar: barn och ungdomar från Europa, Mellanöstern och Afrika som lämnat allt de känner till för att på farofyllda vägar bege sig till Danmark. Uledsaget (den danska termen för ensamkommande), som skapats för teatern Mungo Park använder effektiva teatrala uttryck för att fysiskt förmedla flyktens olika moment. /.../

Styckena ovan är utdrag ur en längre essä för kulturtidskriften Dixikon om årets CPH Stage. Läs hela artikeln gratis här >>>

Foton: Juli Apponen i Everything Remains, Dansehallerne, pressbild Juli/Jon – Uledsaget, Mungo Park, pressbild Mikkel Russel – Udsigter fra min bedstemors køkken, Wunderverk, pressbild Henning Sjøstrøm