teaterkritik - kulturproduktion

Europeisk scenkonst – Peter Brook Av Theresa Benér, 29 media 2020

2020-07/1596124960_omslag-pb-web.jpg

Jag berättar denna historia för er för att dela med mig av en grundläggande tanke: teater är inte indelad i kategorier, den handlar om livet. Detta är den enda utgångspunkten och det finns inget annat som är så grundläggande. Teater är liv.
Peter Brook, There Are No Secrets, Methuen Drama, London 1993. Översättning Theresa Benér.

Beställ Europeisk scenkonst – Peter Brook direkt från 29 media >>>.

* Pressklipp ur SvD: I boken "Europeisk scenkonst – Peter Brook" har Theresa Benér kunnigt summerat, analyserat, resonerat och också uppmärksamt lyssnat till Peter Brook och några av hans närmaste och omistliga medarbetare. Läs hela Margareta Sörensons recension >>>

* Björn Sandmark i bloggen Illyrien: "Benér tar här ett samlat grepp på teaterkonsten och tar ställning på ett sätt som är njutbart att följa. Som kritiker är Benér alltid fokuserat på verket, vad man försöker göra på scenen och bedömer utifrån om hon kan se om det lyckas eller inte. Det är alltid uppriktigt och framåtsyftande." Läs hela Björn Sandmarks text >>>

Peter Brook

Teatermannen Peter Brook, född 1925, har under mer än 70 år utforskat scenkonstens olika uttryck och möjligheter. Hyllad och prisbelönt stjärnregissör i London, New York och Paris på 1950- och 60-talen. Flyttade 1970 till Paris och har sedan dess med internationella, mångkulturellt sammansatta ensembler skapat banbrytande scenkonst. Redan på 1960-talet sökte han efter kärnan i klassiska pjäser genom att dekonstruera dem. Sedan 70-talet har han systematiskt arbetat med skådespelare från alla världsdelar för att utforska scenspråk bortom kulturella stereotyper. Med förankring i ”den tomma spelplatsen” och skådespelarens inre tystnad etablerar hans uppsättningar ett direkt tilltal, giltigt för åskådare över hela världen.

Bland Peter Brooks konstnärliga höjdpunkter kan nämnas A Midsummer Night’s Dream (1970), La tragédie de Carmen (1981), Mahabharata (1985), L’Homme qui (1993), Le Costume (1999), The Tragedy of Hamlet (2000) och The Prisoner (2018).

Peter Brook söker ett närmande mellan scenaktörer, åskådare och myt. I hans öppna processer utforskas ikoniska verk och nutida berättelser från olika kulturer, för att formulera universella frågor om människa, teater och samlevnad i världen.

Essäboken

Europeisk scenkonst – Peter Brook (29 media) består av essäer som analyserar Peter Brooks arbete med skådespelare, rum, kostym och ljud, genom hans verk under de senaste 35 åren. Teaterkritikern Theresa Benér fördjupar vår förståelse av Brooks konstnärliga utforskningar genom att belysa hans livslånga engagemang i den esoteriske tänkaren GI Gurdjieffs läror. Boken analyserar också Brooks samspel med den radikale polske teaterledaren Jerzy Grotowski samt hans inspiration från den visionäre franske poeten och teatermannen Antonin Artaud.

Europeisk scenkonst – Peter Brook presenterar slutligen Theresa Benérs enskilda samtal i Paris med Peter Brook och med hans mångåriga, närmaste medarbetare Marie-Hélène Estienne.

Pressbilder och presskontakt >>>

Köpa boken

Europeisk scenkonst – Peter Brook, 240 s
Grafisk formgivning Peggy Eklöf
Omslagsfoto Simon Annand
29 media, Malmö, 2020.
ISBN 978-91-519-0228-9

Beställ boken direkt från 29 media, leverans 2-5 vardagar >>>.
Pris inom Sverige – 230:- SEK (porto ingår).
Inbetalning SWISH: 123 655 6690, märk betalningen PB bok.
Inbetalning bankgiro: 5608-6515, märk betalningen PB bok.

Pris inom Norden/EU – 260:- SEK (porto ingår).
Inbetalning från utlandet:
IBAN: SE0512000000013710141281
Swift code: DABASESX

Europeisk scenkonst

Är titeln på 29 medias serie av böcker och skrifter som utforskar europeisk scenkonst på 2000-talet. Serien har särskilt fokus på regissörer, scenkonstnärer och kollektiv verksamma utanför Sverige. Genom djuplodande analyser av verk, konstnärssamtal och pedagogiska skildringar avser böckerna att ge läsaren redskap att förhålla sig till olika estetiska vägval. Serien vänder sig både till utövare av scenkonst, studenter och en teaterintresserad allmänhet. Essäboken om Peter Brook är den första i serien.

Om Theresa Benér

Teaterkritiker, kulturskribent och redaktör, specialiserad på europeisk samtida scenkonst. Fil kand i drama-teater-film, Lunds universitet. Medarbetar sedan 1981 i svensk och europeisk dagspress, radio och specialtidskrifter, bland annat i Svenska Dagbladet och Norsk Shakespearetidsskrift. 1985-2008 kulturkorrespondent från Paris och London, för bland annat Sveriges Radios OBS i P1. Föreläser om europeisk scenkonst och har inom 29 media gjort dokumentärfilm om scenkonstens processer. Ordförande i Svenska Teaterkritikers Förening.

Läs mer om Theresa Benér >>>

Foton av Simon Annand, London:

  1. Scenografi The Prisoner, Théâtre des Bouffes du Nord, Paris
  2. Repetition av The Prisoner, fr v: Kalieaswari Srinivasan, Hiran Abeysekera, Sean O'Callaghan, Marie-Hélène Estienne, Peter Brook, Théâtre des Bouffes du Nord, Paris
  3. Porträtt av Theresa Benér, fotograf Peggy Eklöf

Beställ boken direkt från 29 media >>>.
Pris inom Sverige – 230:- SEK (porto ingår) .
Pris inom Norden/EU – 260:- SEK (porto ingår).