Pintercollage - Belarus Free Theatre
Den i hemlandet förbjudna vitryska gruppen Belarus Free Theatre har de senaste åren blivit en favorit på västeuropeiska teatrar. Gruppen belönades förra året med det stora europeiska teaterpriset, Premio Europa, och har stöd av en teateraristokrati bestående av bland annat Vaclav Havel, Tom Stoppard, Ariane Mnouchkine, Mark Ravenhill och – inte minst – den nyss bortgångne Nobelpristagaren Harold Pinter.
Med ett flexibelt, intensifierat scenspråk gestaltar de sju aktörerna hur maktens och fundamentalismens språk samverkar med brutalt våld och förtryck. De rör sig blixtsnabbt in och ut ur figurationer som antingen offer eller förövare och släpper aldrig taget om ämnet. De visar hur människan maniskt finner nya uttryck för att beröva andra rätten att vara annorlunda. Deras kompromisslöshet ligger helt i linje med Pinters oavlåtligt inträngande uppgörelser med maktens språk.
Being Harold Pinter framställs med enkel rekvisita men är ändå full av oförglömliga bilder och situationer. Den starkaste scenen är hämtad från One for the Road där en politisk fånge bränns naken medan förhörsledaren sorglöst mässar ortodoxa litanior. Den sjuårige sonen, genialiskt framställd av en skådespelare som bara håller ett par barnskor framför sig, elimineras sedan av ett pappersflygplan som långsamt trycks ner i hans panna. Samma flygplan, som i början av föreställningen infördes som en symbol för det fria ordet, sätts i den starka slutbilden i brand.
Belarus Free Theatre har utnyttjat sin hotade position till att utveckla en totalt engagerande och infallsrik scenkonst. Plötsligt får även den svenska publiken uppleva att teater kan vara livsviktig.
Being Harold Pinter. Belarus Free Theatre, Inkonst, Malmö. Text: Harold Pinter och politiska opponenter i Vitryssland. Regi o bearbetning: Vladimir Scherban. Medv: Nikolai Khalezin, Pavel Gorodnitski, Yana Rusakevich, Oleg Sidorchik, Hanna Solomianskaya, Denis Tarasenko, Marina Yurevich
Publicerad SvD februari 2009