Scenkonstens språk – hur gestaltas text på scen?
Med stöd av Västra Götalandsregionens Essäfond har Theresa Benér fått möjlighet att närstudera tre …Kategori: teaterkritik-europa
Paris teaterhöst 2016 – tid, tanke, fördjupning
I början av hösten publicerade den franske sociologen Edgar Morin ett Twitterinlägg som löd: ”Den s…Kategori: teaterkritik-europa
Shakespeare 2016 – om nutida makthavare och politik
När teaterchefen Nicholas Hytner 2003 iscensatte William Shakespeares Henry V på National Theatre…Kategori: teaterkritik-europa
On Ego – om hjärnan och jaget, Mick Gordon och Paul Broks, SoHo Theatre
I Shakespeares Hamlet ställs frågan vad för slags skapelse en människa egentligen är. Hamlet utfors…Kategori: teaterkritik-europa
Une chambre en Inde – Théâtre du Soleil avväpnar terrorister och tyranner
Paris präglas denna höst av ett slags lågmäld förstämning. Terrorattentaten under 2015-16 väcker so…Kategori: teaterkritik-europa
Angelus Novus Anti-Faust – uppsluppen apokalyps av Sylvain Creuzevault
Vi lever i en glömskans tid – glömskans kultur omsluter oss som ett stort hav, där vi sitter i en l…Kategori: teaterkritik-europa
Lazarus – musikal av David Bowie, King's Cross Theatre, London
David Bowie var inte bara en superstjärna som ständigt experimenterade med nya, originella, starkt …Kategori: teaterkritik-europa
Ibsenfestivalen 2016 (2) – Forced Entertainment får International Ibsen Award
/.../ Den sex timmar långa improvisationsföreställningen And on the Thousandth Night spelade…Kategori: teaterkritik-europa
Ibsenfestivalen 2016 (1) – Ibsenvariationer, ny pjäs av Arne Lygre
Ibsenfestivalen, som nyligen gått av stapeln för femtonde gången i Oslo, har blivit en allt viktiga…Kategori: teaterkritik-europa
James Thierrée – La grenouille avait raison
Det är folkfest i Göteborg. Årliga Kulturkalaset bjuder på musik, gatugyckel och globala gatukök.…Kategori: teaterkritik-europa