teaterkritik - kulturproduktion

Hamlet II: exit ghost - Teatr Weimar


Dramatikern Jörgen Dahlqvist och tonsättaren Kent Olofsson har, med utgångspunkt från teman i Hamlet skapat en scenisk installation, där dramatiska dialoger integreras med ett liveframfört ljudverk. Uppsättningen är ett forskningsprojekt, som ingår i Kent Olofssons kommande doktorsavhandling vid Musikhögskolan i Malmö och är del av utvecklingsarbetet vid Teaterhögskolan, där Jörgen Dahlqvist är prefekt.

Synen på teater som kunskap och som laboratorium för utforskning av mänskliga erfarenheter har också varit bärande för Teatr Weimars konstnärliga arbete ända sedan starten 2003. De senaste åren har detta utvecklats i intressanta samarbeten med ljudkonstnärer och konstmusiker, speciellt inom elektronisk ljud- och musikkomposition. Förra året skapade Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson med Ensemble Ars Nova det futuristiska musikdramatiska projektet Krig Hastighet! Parole in Libertà. Där sammanfogades text och elektroakustisk musik live i en fascinerande ljudpoetisk tryckvåg.

Hamletprojektet tar upp vissa kända teman från Shakespeares klassiker: Hamlets handlingsförlamning, svaga identitetsuppfattning och hans oidipala relation till modern Gertrud, som ständigt sammanblandas med Ofelia. Rafael Pettersson och Linda Ritzén framför dem som situationer i en studio fylld av kontrollbord, datorer och videokameror. I retoriska textblock triggar Ofelia Hamlet att våga tro på sig själv och ta steget att mörda styvfadern. Hennes röst dubbleras tidvis av hans mansröst och deras identiteter sammanflätas i varandra.

Ofelia kräver kärlek och hotar att gå till vattnet, något han ängsligt förbjuder henne. Med direkta videoprojiceringar på fondväggen slås deras ansikten upp i stora närbilder, ibland som dubbelexponeringar över en film av ett höstblekt landskap, där den unga kvinnan står med självmordsdrift och tvekar inför det hon kallar överlåtelsen. I andra scener är hennes ansikte Gertruds, och Hamlet ropar förvirrat efter mamma/Ofelia/dig/henne. Orden och benämningarna rörs ihop. Kent Olofsson skapar elektroniska avgrunder och ekon av deras röster i en accelererande verklighetsupplösning.

En nyckel till denna multimediala interpretation ges i en slutscen, där mannen och kvinnan är åter vid arbetsbordet och nyktert konstaterar att ”alla har dött och vi är varandras avbilder”. Här förklaras den hallucinatoriska minnesbildning som uppstått kring fragmentariska krissituationer, där röster, ansikten och närvaro dubbleras eller utraderas i audiovisuella förvrängningar. ”Hamlet” och ”Ofelia” är som undflyende skuggor av varandras minnen, av sina egna myter. Men någonstans är de också en ung man och en ung kvinna som förvirrat och tvångsmässigt söker frihetsrum i ett liv och ett språk som definitivt har vridits ur led.

Hamlet II: exit ghost

Teatr Weimar, Inter Arts Center

Text, regi, rum, kostym: Jörgen Dahlqvist. Kompositör, ljud, liveelektronik: Kent Olofsson. Medv: Linda Ritzén och Rafael Pettersson

Publicerad SvD 17/11 2010

Läs om andra minnesvärda Hamlet-tolkningar:

- Thomas Ostermeiers Hamlet på Kronborg Slott

- Stefan Larssons Hamlet, med Jonas Karlsson, på Århus Teater

- Jude Law som Hamlet på Kronborg Slott

- Peter Brooks Hamlet, Bouffes du Nord i Paris

- Alexander Mørk-Eidems Hamlet på Det Kgl Teater, Köpenhamn

- Ryske Nikolai Kolyadas trashversion av Hamlet, Festival d'Automne, Paris