teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Contes et légendes – av Joël Pommerat, Nanterre-Amandiers

I en av det nya årets mest svindlande och välspelade franska teateruppsättningar ställs den existentiella frågan vad som gör en människa till människa och därmed skiljer henne från exempelvis en robot. Scenauteuren Joël Pommerat, som i flera verk ha…

Läs mer

Oncle Vania – Tjechov på ryska i regi av Stéphane Braunschweig

I Anton Tjechovs Onkel Vanja finns ett par scener där provinsläkaren Astrov brer ut sig i längre förklaringar om det destruktiva i skogsskövlingar som sker i området. Han belyser hela kedjan med syrebrist och förlorade habitat som leder till reduc…

Läs mer

Why? – av Peter Brook och Marie-Hélène Estienne, Bouffes du Nord, Paris

Den legendariske teaterregissören Peter Brook och Marie-Hélène Estienne hyllar i sitt senaste verk en av den moderna teaterhistoriens främsta förnyare, Vsevolod Meyerhold. Why? är en reflektion över meningen med teater. En av 1900-talets mest…

Läs mer

Mary Said What She Said – av Darryl Pinckney, regi Robert Wilson

Maria Stuart är i Isabelle Hupperts stramt formgivna tolkning en fri, upprorisk kvinna, på väg mot döden. Med monologen Mary Said What She Said samarbetar Huppert för tredje gången med Robert Wilson. Det är teater på högsta nivå. I en av de m…

Läs mer

Woyzeck – av Erik Holmström, efter Georg Büchner, Malmö dockteater, Helsingborgs stadsteater

På Malmö dockteater och Helsingborgs stadsteater spelas Woyzeck , en omdiktning av Büchners pjäs, i två olika versioner. Erik Holmströms drastiska samtidskritik riktas mot en prestationskultur där människan ses som maskin. Malmö dockteaters ko…

Läs mer

Macbeth, making a murderer – regi, koncept Helle Rossing, Helsingborgs stadsteater

Drabbande spelglädje genomlyser Helle Rossings fullödigt teatrala omtolkning av Macbeth . Kollegor mördar och mördas i en hallucinerande grotesk bild av nutidens konkurrenskultur. Mot slutet av Helle Rossings rusigt dekonstruerade Macbethmassa…

Läs mer

Skönheten och odjuret – av A Menken, L Woolverton, H Ashman, T Rice, Malmö Opera

Malmö Opera spelar nu Linus Fellboms sagolika uppsättning av Skönheten och odjuret , en musikal där scenens alla element samspelar med ensemblen i innovativ gestaltning. Från första till sista stund av Skönheten och odjuret på Malmö Opera är…

Läs mer

De skyddssökande kvinnorna – David Greig, efter Aischylos, Malmö stadsteater

En kraftfull kvinnokör har huvudrollen i De skyddssökande kvinnorna på Malmö stadsteater. Denna dansk-svenska uppsättning om kvinnor och asylrätt spränger gränser på flera nivåer. En av de saker jag särskilt fäster mig vid i De skyddssökande…

Läs mer

Riddare av tusen äventyr – scoutpjäs av PotatoPotato

Ett gäng flickscouter är hjältinnor i Malmöbaserade feministiska scenkollektivet Potato Potatos nya verk. Deras strategier och kreativitet inför naturens utmaningar gestaltar en livskraftig femininitet. Det var förstås inte meningen att flicko…

Läs mer

Jerusalem – efter Selma Lagerlöf, regi Madeleine Røn Juul

Helsingborgs stadsteater gör Selma Lagerlöfs Jerusalem till en mångbottnad konflikt mellan olika värdesystem. Bondesamhällets traditioner ställs mot en exalterad religiositet i en balanserad, välspelad uppsättning. Två slags tempel står emot …

Läs mer

Minnesstund – av Alejandro Leiva Wenger, Malmö stadsteater

Minnets outgrundliga vägar belyses i Alejandro Leiva Wengers finstämda Minnesstund . Martin Rosengardtens uppsättning på Malmö stadsteater behandlar pjäsen med ömsint omsorg. I den konst som skapas av teaterns evigt undflyende nu kan det vara …

Läs mer

Orlando – Virginia Woolf, regi Sara Cronberg, Malmö stadsteater

I Orlando bejakas människan som en mångfald av kön och identiteter. Malmö stadsteaters ensemble skapar dynamisk berättarteater, där Jenny Wilsons musik ger tyngdpunkter. Virginia Woolfs djärva, stilexperimenterande roman Orlando från 1928 h…

Läs mer

La nuit des rois (Trettondagsafton) – Shakespeare, Thomas Ostermeier, Comédie-Française

(Paris) Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Française med Shakespeares Trettondagsafton . Pjäsens tematik om kön och sexuell identitet tolkas utifrån nutida genusteorier. Ostermeier skapar en charmig …

Läs mer

Rollspel med selfies och modetyranner – Köpenhamnsteater just nu

Vi lever i iscensättningarnas tid. Genom en välarrangerad selfie förevisar jag mig själv i sociala medier som den jag vill att andra ska tro att jag är. Och i speglingen från dessa andra ser jag mig själv som den jag tror att jag vill vara. D…

Läs mer

Kind – i barnets våld och fantasivärld, av Peeping Tom

Den lilla staden Vordingborg, på danska Sydsjälland, är varannan sensommar värd för en storslagen scenkonstfestival. Under namnet Waves utspelas ett varierat internationellt program i teater- och kulturhus samt på gator och torg, organiserat av or…

Läs mer

La vita nuova – Romeo Castellucci, Societás

Fem mycket långa män, svarta afro-européer, poserar vid en bil de just vält över på sidan. Två av männen går närmare oss åskådare och ser oberört rakt igenom oss. Två andra håller på bilen, en Mercedes, som om den vore en trofé. Kanske är detta ett …

Läs mer

The Knight of the Burning Pestle

Redan i prologen förklaras syftet med pjäsen: ”Vår avsikt är att porträttera samhället, inte individer”. Det uttalas av en allvarlig teaterregissör, klädd i konstens obligatoriska svarta jeans och svart tröja. Rollen som regissören spelas här av Kir…

Läs mer

Joël Pommerat – en solidarisk scenkonstnär

Scenkonstnären Joël Pommerats uppsättningar väcker genklang i breda publiklager, inte bara i hans hemland Frankrike. Pommerat lyfter fram varje människas dröm om att få leva ett anständigt liv. Det skriver Theresa Benér i sin essä. I Joël Pomme…

Läs mer

Mussolini, Liva Weel och PH – motståndsteater vid Öresund!

Dramaten har på sistone varit föremål för medial och politisk upptuktning, med anledning av allvarliga vittnesmål om dysfunktionella relationer i huset. Samtidigt släpper Dramatens tidigare husdramatiker (2003-10) Lucas Svensson i stillsamma f…

Läs mer

Gilgamesh – av Hotel Pro Forma, Glyptoteket, Köpenhamn

Det internationella scenkonstlaboratoriet Hotel Pro Forma, som leds av danska Kirsten Dehlholm, har som specialitet att utforma överraskande koncept för sina iscensättningar och performanceverk. Genom att inbjuda andra slags konstnärer till ”hotelle…

Läs mer