teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Made by Malmö (6): Limmerskan och the glue movement, av Ellen Norlund

Jag fäster mig särskilt vid en passage i Ellen Norlunds poetiska monologperformance Limmerskan och the glue movement . Den fiktiva figuren Limmerskan säger att hon går ut på natten i staden med sitt lim för att se vad som fäster på henne. Hon är en…

Läs mer

Made by Malmö (5): Tre systrar, av Liv Kaastrup Vesterskov

Vi har tid. Vi har jättemycket tid. Tid att göra vad vi vill med tiden. Så säger scenkonstnären Liv Kaastrup Vesterskov, med en lågmält uppsluppen ton. Hon står i en black box på Inter Arts Center, men i henne och runtomkring oss är det sommar.…

Läs mer

Made by Malmö (4): Sincerely Solo, av Helena Engberg, PotatoPotato

Vi kommer in i teaterrummet till rytmiska beats och en scen delvis lagd i rök. Klubbkänsla, fast ändå med den prydliga uppdelningen scen-publik. Bakom ett bord med imponerande DJ-batteri står en cool tjej med hörlurar, mest uppfylld av att håll…

Läs mer

Made by Malmö (3): Brecht i duschen – av Martin Bengtsson, Teater Ättestupa

”’Brecht’ spelas – utan undantag – av en kvinna”. Så står det i Martin Bengtssons anvisning till hans nya pjäs, Brecht i duschen . Uruppsättningen av denna intelligenta, lätt skruvade monolog om Brecht i Hollywoodexil har spelats under Transistorf…

Läs mer

Made by Malmö (2): Ge mig en ledtråd av Tobias Allvin

Vi är nog många som i dessa tider av konflikter, metoo och extrem skatteplanering längtar efter personer med mod och civilkurage, efter hjältar med tydlig moralisk kompass, som skulle kunna vara våra förebilder. Det är ju svårt att vara människa i e…

Läs mer

Made by Malmö (1): 37,2 From Her to Eternity av Annika Nyman och Fredrik Haller

Dramatikern Annika Nyman bedriver ett konstnärligt doktorandprojekt kallat Det svårbegripliga vid Teaterhögskolan i Malmö. Hon skriver bland annat följande om denna forskning: ”Jag tänker mig detta, att försöka nå det som är svår- (men inte o…

Läs mer

Othello – regi Elisa Kragerup, Det Kongelige Teater

När danska regissören Elisa Kragerup på Det Kongelige tar sig an Shakespeares Othello arbetar hon och ensemblen aktivt med styckets fördomar och rasism. Men genom att göra den ”moriska” huvudpersonen Othello till kvinna och lesbisk öppnar Kragerup…

Läs mer

Angels in America (I) – Tony Kushners kultpjäs på Malmö stadsteater

I en av de många djuplodande monologer som bär Tony Kushners kultpjäs Angels in America resonerar rollfiguren Louis kring begreppet Amerika. Han ser det inte som en monolitisk majoritetskultur utan som en brokig mosaik av minoriteter, sammanfogad …

Läs mer

Romeo och Julia – regi av Peter Oskarson, Helsingborgs stadsteater

Mitt i den högspända scen där 14-åriga Julia söker sin pappas stöd för att slippa tvångsgifte med den groteske rikemannen Paris hejdar sig Ruben Lopez när han höjer armen för att utdela faderns rungande örfil. Hans rollfigur, Capo, som just kallat s…

Läs mer

Det svarta vattnet – Roland Schimmelpfennig, Malmö stadsteater

Efter Malmö stadsteaters stilsäkert genomförda Sverigepremiär på tyske Roland Schimmelpfennigs Det svarta vattnet funderar jag på vad som egentligen förmedlas genom den elegant uppbrutna berättarformen. Pjäsen skildrar två skilda kompisgäng i…

Läs mer

Cuckoos – Peter Hall gör penetrationsteater mellan gladporr och tragedi

Förmodligen finns det bara en handfull teaterregissörer i världen, som med trovärdig auktoritet skulle kunna sätta upp en pjäs där ett par har fastnat i en analsexpenetration utan att kunna komma loss, och där de under 90 minuter på scen i denna pos…

Läs mer

Tantalus – storslaget grekiskt maskdrama av John Barton och sir Peter Hall

MANCHESTER (SvD) Publiken möts av en ängslig varningsskylt redan vid ingången till Tantalus : ”Uppsättningen har rökeffekter, eld, fyrverkeri, stroboskopljus och nakenhet”. Men kriget då? Med Tantalus bänkar vi oss frivilligt till en våldsam mara…

Läs mer

Jon Fosses I am the Wind / Rêve d'Automne - regi Patrice Chéreau

Patrice Chéreaus uppsättning av Jon Fosses pjäs I am the wind , Jag är vinden , inleds i ett lågmält halvdunkel. Två yngre män rör sig ut i en stor grumlig pöl på scenen. Plötsligt höjer sig en plattform eller ett slags flotte ur vattnet. Det finn…

Läs mer

The Black Rider – av Wilson, Waits, Burroughs, regi Katrine Wiedemann

Det kan verka otäckt att just den 15 februari 2015 i Köpenhamn höra en scenfigur sorglöst utannonsera att ”We’re gonna blow your heads off!”. Några timmar tidigare är detta just vad som skett i två terrorattacker i staden. Men repliken ingår i prolo…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…

Läs mer

Spelman på taket – Stein/Bock, regi Orpha Phelan, Malmö Opera

Traditsye – detta expressivt mättade ord från yiddisch uttalas som en besvärjelse genom hela den känslostarka musikalen Spelman på taket . Tradition säger vi på svenska, och i detta ord ryms de regelsystem som gör oss till dem vi är och ibland får…

Läs mer

Ingmar Bergman: Fanny och Alexander - regi Emmet Feigenberg, Det Kgl Teater Köpenhamn

I den våg av internationella teateruppsättningar som nu görs av Ingmar Bergmans filmer ligger det nära till hands att se Fanny och Alexander som mest lämpad för scenen. Den är en hyllning till teaterns värld, har en tydlig dramaturgi och en del lö…

Läs mer

Hamlet – Shakespearefestivalen Kronborg 2017

I mer än 200 år har det om somrarna spelats Hamlet och Shakespeare på Kronborg slott. Prestigefulla gästspel med internationella stjärnskådespelare har fått de bevingade orden att eka mot den imposanta renässansfasaden. Årets Hamlet är en d…

Läs mer

Avignonfestivalen 2017 – sinnlig scenkonst från hela världen

Teater, det är en biljett i första klass till dödsriket – men det är en returbiljett. Så definieras scenkonsten av Olivier Py, teaterman, poet och konstnärlig ledare för Avignonfestivalen. Den sjuttioförsta upplagan av teaterfesten är i full gå…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi

Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till Francuzi hamnar man också i ett slags trans av den stämning som framkallas av ljudet/musiken, videon och koreografin. Dessa sceniska element skapar …

Läs mer