teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Wyjeżdżamy/We are leaving – Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr

In the middle of Polish Nowy Teatr's performance of Hanoch Levin's play Orzei Mizvadot ( Suitcase Packers ), an American lady visiting Warsaw asks why everyone says they want to leave. The widow Bianca responds to her question with an angry accoun…

Läs mer

Premio Europa 2017 – om skådespelaren Isabelle Huppert och scenkonstnären Susanne Kennedy

Mitt första möte med den franska skådespelaren Isabelle Huppert på en teaterscen var djupt förbryllande och fick mig att lämna Théâtre de l’Odéon indignerad. Det var i Paris 1993, då den amerikanske regissören Robert Wilson iscensatte henne i en lån…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi

Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till Francuzi hamnar man också i ett slags trans av den stämning som framkallas av ljudet/musiken, videon och koreografin. Dessa sceniska element skapar …

Läs mer

Scenkonstens språk essä (4) – Francuzi, en proustiansk installation av Krzysztof Warlikowski

Enligt den polske regissören och scenauteuren Krzysztof Warlikowski (född 1962) är det absolut omöjligt att iscensätta Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt . Scenkonstverket Francuzi ( Fransmännen ) är därför, enligt Warlik…

Läs mer

Wycinka Holzfällen – Thomas Bernhard i regi av Krystian Lupa

Ett av de utmärkande dragen för den polske regissören Krystian Lupas lågmälda och meditativa teaterkonst är frånvaron av centrum. Alla roller agerar i en polyfont organiserad rörelse, där varje stämma, varje skådespelare har lika stor betydelse för …

Läs mer

Scenkonstens språk – hur gestaltas text på scen?

Med stöd av Västra Götalandsregionens Essäfond har Theresa Benér fått möjlighet att närstudera tre aktuella teateruppsättningar i Europa och analysera hur skönlitteratur och fackprosa omvandlas till sceniskt gestaltande element. Essän publiceras fr …

Läs mer