teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Idioterna – efter Lars von Trier, Helsingborgs stadsteater

Anja Sušas scentolkning av Lars von Triers Idioterna utforskar vår kaotiska samtid, där uttryck för sanning och äkthet dränks i buller. Theresa Benér skriver från Helsingborgs stadsteater. Med den hyllade filmen Idioterna från 1998 tillämpa…

Läs mer

Episod – av Lars Norén, regi Sofia Jupither

Erlend Birkelands scenbild till Lars Noréns nya pjäs Episod är ett hus sett i genomskärning. Högt snedtak och nordiskt ljusa plywoodväggar ramar in tomhet. På ett likartat sätt utgör Noréns stramt precisa text en genomskärning av människors tomhet…

Läs mer

Olivier Py - fransk diktare och teaterman

Vi lever i en tid där konsten och kulturen allt oftare avkrävs en samhällsnyttig funktion. I Sverige styrs teaterlivet via offentliga allmosor utifrån politiskt korrekta kriterier med alltmer beskäftiga rekommendationer. Uppsättningar som framhäver …

Läs mer

Bovary – av Tiago Rodrigues, Théâtre de la Bastille, Paris

På Théâtre de la Bastille i Paris spelas just nu succépjäsen Bovary , av portugisiske dramatikern och teatermannen Tiago Rodrigues. I centrum för denna intelligenta och briljant välspelade komedi står frågan om en konstnärs ansvar för moral och god…

Läs mer

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Kvinnliga regissörer förnyar dansk teater

I en av sina dikter skrev den danska poeten Tove Ditlevsen (1917-1976): Jeg skriver for at leve – og mens jeg skriver, lever jeg som i et rus eller en drøm . Denna strof återkommer som ett mantra i det danska scenkollektivet Sort Samvittigheds…

Läs mer

Saïgon – av Caroline Guiela Nguyen, Odéon-Théâtre de l'Europe

Pjäsen och teateruppsättningen Saïgon utgår från den 35-åriga fransk-vietnamesiska scenauteuren Caroline Guiela Nguyens nyfikenhet på de berättelser som bottnar i den komplexa separationen mellan Vietnam och Frankrike. Fokus i hennes projekt är at…

Läs mer

Fly me to the moon – av Marie Jones, Malmö stadsteater

Det finns rätt små möjligheter för en ensamstående, vårdberoende person att testamentera sin kvarlåtenskap till de änglar som faktiskt hjälper denna individ till ett värdigt, rentav kärleksfullt slut på livet. Reglerna är strikta när det gäller gåvo…

Läs mer

Made by Malmö #7 – Blue Dreams, bilteater av Public Plot

När Volvon har stannat och huvudpersonen Jakob lämnat den ser jag på mina två medpassagerare i baksätet. Man borde ju ringa polisen, säger vi fnissande till varandra. Som små tysta möss har vi åkt runt en timme med två aktörer ur Malmös undre v…

Läs mer

Det Frie Felts Festival 2018 – fri scenkonst i Danmark

Sanselighed är ett vackert danskt ord, motsvarande svenskans sinnlighet. Det betecknar ju att något tillhör sinnenas värld – vi upplever det genom våra sinnen, doft, smak, känsel, närvaro i rummet. Sanselighed är det ord som kommer för mig när …

Läs mer

Fröken Julie – regi Moqi Simon Trolin, Malmö stadsteater

Det är strukturer som synliggörs, utmanas och brottas ned i midsommarnatten när Moqi Simon Trolin sätter upp Strindbergs Fröken Julie på Malmö stadsteater. Strukturer som osynligt fastnaglar oss människor i hierarkier inom kön och social klass, me…

Läs mer

Frøken Julie – i tolkning av Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller, Det Kongelige

Det är en påtagligt fallokratisk miljö som scenografen Bente Lykke Møller har tecknat för att inrama den svenska dramatikens mest berömda one night stand. Till Staffan Valdemar Holms regi för Det Kongelige Teaters Frøken Julie gör hon ett överbela…

Läs mer

Premio Europa 2017 – om skådespelaren Isabelle Huppert och scenkonstnären Susanne Kennedy

Mitt första möte med den franska skådespelaren Isabelle Huppert på en teaterscen var djupt förbryllande och fick mig att lämna Théâtre de l’Odéon indignerad. Det var i Paris 1993, då den amerikanske regissören Robert Wilson iscensatte henne i en lån…

Läs mer

Rapunzel – av Kajsa Giertz och Marina Steinmo

Det finns mig veterligen bara två kända sagofigurer som alltid framställs med flätor: Rapunzel och Pippi Långstrump. När Kajsa Giertz nu skapar en helgjuten, poetisk scenversion av Rapunzel lägger hon en rejäl portion av Pippis mod och initiativkraf…

Läs mer

Made by Malmö #6: Limmerskan och the glue movement, av Ellen Norlund

Jag fäster mig särskilt vid en passage i Ellen Norlunds poetiska monologperformance Limmerskan och the glue movement . Den fiktiva figuren Limmerskan säger att hon går ut på natten i staden med sitt lim för att se vad som fäster på henne. Hon är en…

Läs mer

Made by Malmö #5: Tre systrar, av Liv Kaastrup Vesterskov

Vi har tid. Vi har jättemycket tid. Tid att göra vad vi vill med tiden. Så säger scenkonstnären Liv Kaastrup Vesterskov, med en lågmält uppsluppen ton. Hon står i en black box på Inter Arts Center, men i henne och runtomkring oss är det sommar.…

Läs mer

Made by Malmö #4: Sincerely Solo, av Helena Engberg, PotatoPotato

Vi kommer in i teaterrummet till rytmiska beats och en scen delvis lagd i rök. Klubbkänsla, fast ändå med den prydliga uppdelningen scen-publik. Bakom ett bord med imponerande DJ-batteri står en cool tjej med hörlurar, mest uppfylld av att håll…

Läs mer

Made by Malmö #3: Brecht i duschen – av Martin Bengtsson, Teater Ättestupa

”’Brecht’ spelas – utan undantag – av en kvinna”. Så står det i Martin Bengtssons anvisning till hans nya pjäs, Brecht i duschen . Uruppsättningen av denna intelligenta, lätt skruvade monolog om Brecht i Hollywoodexil har spelats under Transistorf…

Läs mer

Made by Malmö #2: Ge mig en ledtråd av Tobias Allvin

Vi är nog många som i dessa tider av konflikter, metoo och extrem skatteplanering längtar efter personer med mod och civilkurage, efter hjältar med tydlig moralisk kompass, som skulle kunna vara våra förebilder. Det är ju svårt att vara människa i e…

Läs mer

Othello – regi Elisa Kragerup, Det Kongelige Teater

När danska regissören Elisa Kragerup på Det Kongelige tar sig an Shakespeares Othello arbetar hon och ensemblen aktivt med styckets fördomar och rasism. Men genom att göra den ”moriska” huvudpersonen Othello till kvinna och lesbisk öppnar Kragerup…

Läs mer