teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Joël Pommerat – en solidarisk scenkonstnär

Scenkonstnären Joël Pommerats uppsättningar väcker genklang i breda publiklager, inte bara i hans hemland Frankrike. Pommerat lyfter fram varje människas dröm om att få leva ett anständigt liv. Det skriver Theresa Benér i sin essä. I Joël Pomme…

Läs mer

Mussolini, Liva Weel och PH – motståndsteater vid Öresund!

Dramaten har på sistone varit föremål för medial och politisk upptuktning, med anledning av allvarliga vittnesmål om dysfunktionella relationer i huset. Samtidigt släpper Dramatens tidigare husdramatiker (2003-10) Lucas Svensson i stillsamma f…

Läs mer

Gilgamesh – av Hotel Pro Forma, Glyptoteket, Köpenhamn

Det internationella scenkonstlaboratoriet Hotel Pro Forma, som leds av danska Kirsten Dehlholm, har som specialitet att utforma överraskande koncept för sina iscensättningar och performanceverk. Genom att inbjuda andra slags konstnärer till ”hotelle…

Läs mer

I et forhold – Sort Samvittighed, Betty Nansen Teatret

Det finns ett festfyrverkeri i min kropp, och jag förbereder mig på en kärleksförklaring. Jag har gjort mitt hjärta stort, och väntar dig mellan väggar, mellan golv och tak. Förälskelsen gräver djupa gångar i hjärtat, så att kärleken ska kunna utvec…

Läs mer

Oscar Liljas försvinnande – av Sara Bergmark Elfgren, regi Sara Cronberg

I ett mångdimensionellt sceniskt poem belyses den konstnärliga kreativitetens urkraft. Oscar Liljas försvinnande är Sara Bergmark Elfgrens pjäsdebut, i suggestiv regi av Unga Malmö stadsteaters konstnärliga ledare Sara Cronberg. Fyra unga, sk…

Läs mer

Ett självmords anatomi

Suzanne Osten regidebuterar på Malmö stadsteater med Skandinavienpremiär för den unga brittiska dramatikern Alice Birch. Ett självmords anatomi är ett fängslande formexperiment om tre kvinnors relationer till nedärvda trauman och psykisk skörhet. …

Läs mer

Farliga förbindelser – av Christopher Hampton, regi Ada Berger

Med Farliga förbindelser iscensätter Ada Berger en sluten, socialt kodad värld för destruktiva libertinlekar. Malmö stadsteaters ensemble dansar och leker stiliserat i detta spel om frihet och könsmakt. I en scen av Farliga förbindelser för…

Läs mer

Knutpunkten – av Jörgen Dahlqvist, Helsingborgs stadsteater

I en nyskriven pjäs för Helsingborgs stadsteater undersöker Jörgen Dahlqvist stadens klasskillnader. Fem personer pratar och drömmer men hämmas av vanmakt inför livet. Det blir ganska tam teater, anser Theresa Benér. Knutpunkten är namnet på He…

Läs mer

Amadeus – av Peter Shaffer, regi Kasper Holten, Det Kgl Teater

Kasper Holten har återvänt till modershuset, Det Kongelige Teater, nu som chef för hela institutionen, det vill säga Operaen, Skuespillet, Den Kgl Ballet och Det Kgl Kapel. Denna återkomst till Danmark – efter 6 år som chef för Covent Garden i Londo…

Läs mer

Utopia – lettres aux acteurs, Krystian Lupa

Den polske teaterregissören Krystian Lupa (född 1943) är inte bara en av Europas ledande scenkonstnärer – han är också en stor inspiratör och pedagog inom polsk scenkonst. Åtskilliga skådespelare och regissörer har genom åren hyllat Lupa för hans ko…

Läs mer

(A)pollonia – Twenty-first-century Polish drama and texts for the stage – red Krystyna Duniec, Joanna Klass och Joanna Krakowska

Teater Galeasen i Stockholm spelar på nytt för utsålda hus Natalie Ringlers prisade uppsättning av den polske dramatikern Tadeusz Slobodzianeks pjäs Vår klass från 2009. Vår klass skildrar brutalt den totala upplösningen av respekt och förtroend…

Läs mer

Kanata – la Controverse – Robert Lepage och Théâtre du Soleil

(Paris) Regissören Robert Lepage och franska Théâtre du Soleil har med projektet Kanata anklagats för kulturell appropriering av Kanadas urbefolkning. Verket har nu haft urpremiär i Paris och fördjupar den kontroversiella identitetsdebatten. …

Läs mer

Proces (Processen) – Kafka i regi av Krystian Lupa, Nowy Teatr, Warszawa

Kan konst och tanke fördjupas i fria utforskningar, även om de delvis hotas av en ideologisk tvångströja? Denna fråga bär den polske regissören Krystian Lupas meditativa uppsättning av Kafkas Processen . I en central scen av den polske regissö…

Läs mer

Notre innocence – av Wajdi Mouawad, La Colline, Paris

När en grupp unga skådespelarstudenter konfronteras med en kamrats självmord utlöses en rad reaktioner av skam, skuld, ilska, vantro och förvåning. Är de delaktiga i denna individs förtvivlan och uppgivenhet? Borde de ha omfamnat henne mer i gruppen…

Läs mer

Europeiska Teaterpriset – Premio Europa 2018

(Sankt Petersburg) Svenska Cirkus Cirkör är en av pristagarna vid årets festival för det europeiska teaterpriset Premio Europa. Festivalveckan i Sankt Petersburg har fokus på scenkonstens uttryck för frihet och gränsöverskridande i en värld av hot o…

Läs mer

Drottningens juvelsmycke – regi Örjan Andersson, Helsingborgs stadsteater

Hyllade koreografen Örjan Andersson sätter upp Magnus Lindmans dramatisering av Drottningens juvelsmycke i Helsingborg. Teatralt och associativt rör sig en fantastisk ensemble genom föränderlig historia och nutid. Oavlåtligt fascinerande i Ö…

Läs mer

Monicas vals – av Klas Abrahamsson, Malmö stadsteater

Det stora teaterrummet på Hipp har förvandlats till jazzklubb i höst, med danske stjärnsaxofonisten Benjamin Koppels kvartett i centrum. De svänger loss i det rika musikaliska universum som formade artisten Monica Zetterlund. Hela 22 sångnummer…

Läs mer

Révélation – Red in blue trilogie, av Léonora Miano, regi Satoshi Miyagi

Det kan synas motsättningsfullt att i hårt stiliserad japansk estetik iscensätta en postkolonial berättelse om slaveritidens övergrepp på afrikanska befolkningar. Hur ska människors historiska lidanden på en kontinent kunna översättas och bli releva…

Läs mer

La Reprise – Histoire(s) du théâtre (1), Milo Rau IIPM

I en djupt gripande och samtidigt intellektuellt stimulerande gestaltning iscensätter Milo Rau berättelsen om ett brutalt homofobiskt mord som 2012 skakade Belgien. La Reprise – Histoire(s) du théâtre (I) är en skildring av en dokumentär händelse …

Läs mer

Richard III – regi Jens Albinus, Husets Teater, Köpenhamn

Redan i sin inledande monolog sätter Tammi Østs Richard III ribban för vad som ska komma. I denna fede, fesne fredstid har hen satt sig före att spela skurk! Slut med allt gulligt lull-lull, nu ska det bli fart på successionen i kungariket. O…

Läs mer