teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Ein Volksfeind – En folkefiende: Ibsen rakt in i nuet, bearbetad av Thomas Ostermeier

Thomas Ostermeier, regissör och konstnärlig ledare för Schaubühne Berlin, är en av de regissörer som får Henrik Ibsens välsvarvade 1800-talsdramatik att bryta rakt in i vår småborgerliga samtid. Via drastiska mord och självmord i Ett dockhem , Hed…

Läs mer

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…

Läs mer

Fröken Julie tolkad i europeisk teater 2012 – Thomas Ostermeier, Katie Mitchell, Patrick Marber, Frédéric Fisbach och Anna Pettersson

På Strindbergs Intima Teater, där Anna Pettersson i ett virtuost solonummer agerar både regissör, skådespelare och de tre rollerna Julie, Jean och Kristin, protesterar hon ilsket i slutscenen. Varför ska Julie alltid behöva ta livet av sig? Varför i…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Atmen (Lungs) av Duncan Macmillan - regi Katie Mitchell, Schaubühne

”Andas!”. Ordet återkommer som ett mantra i pjäsen Atmen ( Lungs i engelskans original från 2011) av Duncan Macmillan. Denna korta, täta dialog mellan en man och en kvinna är koncentrerad på frågan om vad det har för individuella, sociala oc…

Läs mer

Internationell politisk teater – efter FIND 2017, Schaubühne Berlin

Politisk teater har för närvarande något av en högkonjunktur på internationella scener. I ett globalt politiskt klimat där hårdkokta argument slungas mellan företrädare för orubbliga värdesystem kan teatern vara en plats där vi prövar rimligheten i …

Läs mer

Scenkonstens språk (3) – Katie Mitchells The Forbidden Zone

När den brittiska regissören Katie Mitchell (född 1964) fick i uppdrag av tyska Schaubühne att skapa ett verk till 100-årsminnet av första världskriget, valde hon att sätta fokus på kvinnors roll och tankar i förhållande till krig. Till formen är T…

Läs mer

Shakespeare 2016 – om nutida makthavare och politik

När teaterchefen Nicholas Hytner 2003 iscensatte William Shakespeares Henry V på National Theatre i London blev det patriotiska kungadramat från 1599 inpass i en brännhet debatt. I Hytners regi var kung Henry en nutida statschef, omgiven av strate…

Läs mer