teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Brook by Brook – dokumentärfilm av Simon Brook

Det finns flera goda skäl att hylla den brittiske teaterregissören Peter Brook. I år fyller han 80 och beundras som en av världens mest nydanande teaterkonstnärer. Det är samtidigt 30 år sedan Brook grundade sin unika, alltjämt pågående verksamhet m…

Läs mer

Brittiska scenkonstnärer i Paris teatersäsong – Brook, Donnellan, Mitchell och McBurney

I början av 70-talet reste den brittiske teaterregissören Peter Brook under flera år runt i Asien och Afrika, med sin nybildade, internationella grupp. I Afghanistan upplevde han något egenartat. Han mötte en man som hade blivit dömd att sitta av et…

Läs mer

Olivier Py - fransk diktare och teaterman

Vi lever i en tid där konsten och kulturen allt oftare avkrävs en samhällsnyttig funktion. I Sverige styrs teaterlivet via offentliga allmosor utifrån politiskt korrekta kriterier med alltmer beskäftiga rekommendationer. Uppsättningar som framhäver …

Läs mer

Bovary – av Tiago Rodrigues, Théâtre de la Bastille, Paris

På Théâtre de la Bastille i Paris spelas just nu succépjäsen Bovary , av portugisiske dramatikern och teatermannen Tiago Rodrigues. I centrum för denna intelligenta och briljant välspelade komedi står frågan om en konstnärs ansvar för moral och god…

Läs mer

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Saïgon – av Caroline Guiela Nguyen, Odéon-Théâtre de l'Europe

Pjäsen och teateruppsättningen Saïgon utgår från den 35-åriga fransk-vietnamesiska scenauteuren Caroline Guiela Nguyens nyfikenhet på de berättelser som bottnar i den komplexa separationen mellan Vietnam och Frankrike. Fokus i hennes projekt är at…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Phèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris

Scenkonstverket Phèdre(s) är som en lång meditation kring upprepade vrål av passion: ”Je brûle!” (Jag brinner!), ”J’aime!” (Jag älskar!). Varifrån kommer denna glödande urkraft, som kan få en människa att plötsligt bryta sina egna och andras norme…

Läs mer

Scenkonstens språk – hur gestaltas text på scen?

Med stöd av Västra Götalandsregionens Essäfond har Theresa Benér fått möjlighet att närstudera tre aktuella teateruppsättningar i Europa och analysera hur skönlitteratur och fackprosa omvandlas till sceniskt gestaltande element. Essän publiceras fr …

Läs mer

Declan Donnellan sätter upp en rysk Stormen, i aktuell version

När jag för några år sedan frågade en högt uppsatt brittisk politiker hur han såg på maktkampen inom torypartiet, svarade han: ”Studera Shakespeare! Där finns allt.” Och han hade onekligen rätt. Shakespeares problemformuleringar går rakt in i vår ti…

Läs mer

Paris teaterhöst 2016 – tid, tanke, fördjupning

I början av hösten publicerade den franske sociologen Edgar Morin ett Twitterinlägg som löd: ”Den stora konsten ger oss en estetisk upplevelse som får oss att begrunda, uthärda och bemöta den mänskliga tragedin.” Morin utvecklar tankegångarna i en n…

Läs mer

Une chambre en Inde – Théâtre du Soleil avväpnar terrorister och tyranner

Paris präglas denna höst av ett slags lågmäld förstämning. Terrorattentaten under 2015-16 väcker sorg och vrede, de utreds i ändlösa samtal. Men i grunden finns en vanmakt. Hur ska vi någonsin begripa varför unga franska medborgare plötsligt dödar u…

Läs mer

The Valley of Astonishment av Peter Brook och Macbeth med Théâtre du Soleil

Det är ingen överdrift att påstå att Peter Brook och Ariane Mnouchkine är de två scenkonstnärer som haft störst betydelse för utvecklingen av den moderna europeiska gruppteatern. Brook, snart 89 år, och Mnouchkine, 75, har etablerat metoder för inte…

Läs mer

Angelus Novus Anti-Faust – uppsluppen apokalyps av Sylvain Creuzevault

Vi lever i en glömskans tid – glömskans kultur omsluter oss som ett stort hav, där vi sitter i en liten båt och förtvivlat paddlar oss fram. Så skildras det i alla fall av Sylvain Creuzevault i hans senaste, ystra scenkonstverk Angelus Novus A…

Läs mer