teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Press Europeisk scenkonst – Peter Brook

PRESSBILDER/PRESSINFO Pressbilder på denna sida får endast publiceras i samband med omnämnande av boken Europeisk scenkonst – Peter Brook , av Theresa Benér (29 media). Copyright fotograf Simon Annand, måste krediteras vid all publicering. Por…

Läs mer

Europeisk scenkonst – Peter Brook Av Theresa Benér, 29 media 2020

Jag berättar denna historia för er för att dela med mig av en grundläggande tanke: teater är inte indelad i kategorier, den handlar om livet. Detta är den enda utgångspunkten och det finns inget annat som är så grundläggande. Teater är liv. Peter…

Läs mer

Grekiska tragedier i aktuella verk – Ivo van Hove, Milo Rau, Christiane Jatahy, Martin Crimp

Scenen i teaterrummet på anrika Comédie-Française är täckt av tjock lera. Kungadottern Elektra klafsar runt med en grupp kvinnor. Hon är skitig, spenslig, klädd i linne och shorts, har snaggat hår och rör sig stöddigt som en pojkflicka. Elektra är u…

Läs mer

Contes et légendes – av Joël Pommerat, Nanterre-Amandiers

I en av det nya årets mest svindlande och välspelade franska teateruppsättningar ställs den existentiella frågan vad som gör en människa till människa och därmed skiljer henne från exempelvis en robot. Scenauteuren Joël Pommerat, som i flera verk ha…

Läs mer

Oncle Vania – Tjechov på ryska i regi av Stéphane Braunschweig

I Anton Tjechovs Onkel Vanja finns ett par scener där provinsläkaren Astrov brer ut sig i längre förklaringar om det destruktiva i skogsskövlingar som sker i området. Han belyser hela kedjan med syrebrist och förlorade habitat som leder till reduc…

Läs mer

Why? – av Peter Brook och Marie-Hélène Estienne, Bouffes du Nord, Paris

Den legendariske teaterregissören Peter Brook och Marie-Hélène Estienne hyllar i sitt senaste verk en av den moderna teaterhistoriens främsta förnyare, Vsevolod Meyerhold. Why? är en reflektion över meningen med teater. En av 1900-talets mest…

Läs mer

Mary Said What She Said – av Darryl Pinckney, regi Robert Wilson

Maria Stuart är i Isabelle Hupperts stramt formgivna tolkning en fri, upprorisk kvinna, på väg mot döden. Med monologen Mary Said What She Said samarbetar Huppert för tredje gången med Robert Wilson. Det är teater på högsta nivå. I en av de m…

Läs mer

La nuit des rois (Trettondagsafton) – Shakespeare, Thomas Ostermeier, Comédie-Française

(Paris) Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Française med Shakespeares Trettondagsafton . Pjäsens tematik om kön och sexuell identitet tolkas utifrån nutida genusteorier. Ostermeier skapar en charmig …

Läs mer

Kanata – la Controverse – Robert Lepage och Théâtre du Soleil

(Paris) Regissören Robert Lepage och franska Théâtre du Soleil har med projektet Kanata anklagats för kulturell appropriering av Kanadas urbefolkning. Verket har nu haft urpremiär i Paris och fördjupar den kontroversiella identitetsdebatten. …

Läs mer

Notre innocence – av Wajdi Mouawad, La Colline, Paris

När en grupp unga skådespelarstudenter konfronteras med en kamrats självmord utlöses en rad reaktioner av skam, skuld, ilska, vantro och förvåning. Är de delaktiga i denna individs förtvivlan och uppgivenhet? Borde de ha omfamnat henne mer i gruppen…

Läs mer

Révélation – Red in blue trilogie, av Léonora Miano, regi Satoshi Miyagi

Det kan synas motsättningsfullt att i hårt stiliserad japansk estetik iscensätta en postkolonial berättelse om slaveritidens övergrepp på afrikanska befolkningar. Hur ska människors historiska lidanden på en kontinent kunna översättas och bli releva…

Läs mer

La Reprise – Histoire(s) du théâtre (1), Milo Rau IIPM

I en djupt gripande och samtidigt intellektuellt stimulerande gestaltning iscensätter Milo Rau berättelsen om ett brutalt homofobiskt mord som 2012 skakade Belgien. La Reprise – Histoire(s) du théâtre (I) är en skildring av en dokumentär händelse …

Läs mer

Brook by Brook – dokumentärfilm av Simon Brook

Det finns flera goda skäl att hylla den brittiske teaterregissören Peter Brook. I år fyller han 80 och beundras som en av världens mest nydanande teaterkonstnärer. Det är samtidigt 30 år sedan Brook grundade sin unika, alltjämt pågående verksamhet m…

Läs mer

Brittiska scenkonstnärer i Paris teatersäsong – Brook, Donnellan, Mitchell och McBurney

I början av 70-talet reste den brittiske teaterregissören Peter Brook under flera år runt i Asien och Afrika, med sin nybildade, internationella grupp. I Afghanistan upplevde han något egenartat. Han mötte en man som hade blivit dömd att sitta av et…

Läs mer

Olivier Py - fransk diktare och teaterman

Vi lever i en tid där konsten och kulturen allt oftare avkrävs en samhällsnyttig funktion. I Sverige styrs teaterlivet via offentliga allmosor utifrån politiskt korrekta kriterier med alltmer beskäftiga rekommendationer. Uppsättningar som framhäver …

Läs mer

Bovary – av Tiago Rodrigues, Théâtre de la Bastille, Paris

På Théâtre de la Bastille i Paris spelas just nu succépjäsen Bovary , av portugisiske dramatikern och teatermannen Tiago Rodrigues. I centrum för denna intelligenta och briljant välspelade komedi står frågan om en konstnärs ansvar för moral och god…

Läs mer

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Saïgon – av Caroline Guiela Nguyen, Odéon-Théâtre de l'Europe

Pjäsen och teateruppsättningen Saïgon utgår från den 35-åriga fransk-vietnamesiska scenauteuren Caroline Guiela Nguyens nyfikenhet på de berättelser som bottnar i den komplexa separationen mellan Vietnam och Frankrike. Fokus i hennes projekt är at…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Phèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris

Scenkonstverket Phèdre(s) är som en lång meditation kring upprepade vrål av passion: ”Je brûle!” (Jag brinner!), ”J’aime!” (Jag älskar!). Varifrån kommer denna glödande urkraft, som kan få en människa att plötsligt bryta sina egna och andras norme…

Läs mer