teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Brittiska scenkonstnärer i Paris teatersäsong – Brook, Donnellan, Mitchell och McBurney

I början av 70-talet reste den brittiske teaterregissören Peter Brook under flera år runt i Asien och Afrika, med sin nybildade, internationella grupp. I Afghanistan upplevde han något egenartat. Han mötte en man som hade blivit dömd att sitta av et…

Läs mer

Saïgon – av Caroline Guiela Nguyen, Odéon-Théâtre de l'Europe

Pjäsen och teateruppsättningen Saïgon utgår från den 35-åriga fransk-vietnamesiska scenauteuren Caroline Guiela Nguyens nyfikenhet på de berättelser som bottnar i den komplexa separationen mellan Vietnam och Frankrike. Fokus i hennes projekt är at…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Phèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris

Scenkonstverket Phèdre(s) är som en lång meditation kring upprepade vrål av passion: ”Je brûle!” (Jag brinner!), ”J’aime!” (Jag älskar!). Varifrån kommer denna glödande urkraft, som kan få en människa att plötsligt bryta sina egna och andras norme…

Läs mer

Wycinka Holzfällen – Thomas Bernhard i regi av Krystian Lupa

Ett av de utmärkande dragen för den polske regissören Krystian Lupas lågmälda och meditativa teaterkonst är frånvaron av centrum. Alla roller agerar i en polyfont organiserad rörelse, där varje stämma, varje skådespelare har lika stor betydelse för …

Läs mer

Paris teaterhöst 2016 – tid, tanke, fördjupning

I början av hösten publicerade den franske sociologen Edgar Morin ett Twitterinlägg som löd: ”Den stora konsten ger oss en estetisk upplevelse som får oss att begrunda, uthärda och bemöta den mänskliga tragedin.” Morin utvecklar tankegångarna i en n…

Läs mer