teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

When We Have Sufficiently Tortured Each Other – Martin Crimp/Katie Mitchell, National Theatre London

Cate Blanchett gör debut på Londons National Theatre i Martin Crimps nya pjäs When We Have Sufficiently Tortured Each Other . I sexualiserat, förhöjt rollspel med Stephen Dillane undersöks kvinnliga och manliga stereotyper inom en patriarkal könsma…

Läs mer

Grekiska tragedier i aktuella verk – Ivo van Hove, Milo Rau, Christiane Jatahy, Martin Crimp

Scenen i teaterrummet på anrika Comédie-Française är täckt av tjock lera. Kungadottern Elektra klafsar runt med en grupp kvinnor. Hon är skitig, spenslig, klädd i linne och shorts, har snaggat hår och rör sig stöddigt som en pojkflicka. Elektra är u…

Läs mer

CPH Stage 2018 (2) – från performance till kammardrama

Sjätte upplagan av CPH Stage har varit tio dagars fest för dansk teater och scenkonst. I år spelades mer än 100 olika produktioner, allt från en iscensatt vandringsföreläsning om myror till Lars von Triers Riget på Det Kongelige. Däremellan ett …

Läs mer

Katie Mitchell sätter upp Tjechovs Måsen på Det Kongelige i Köpenhamn

Teaterregissörer i Storbritannien verkar för det mesta utifrån devisen: att vara men inte synas. I England dominerar ju skådespelarnas och dramatikernas teater, så regissörer som vill ta medvetna grepp brukar vara illa sedda och förpassas utomlands.…

Läs mer

Premio Europa per il Teatro - teaterfestival med Kristian Smeds, Vesturport, Farm in the Cave, Katie Mitchell, Peter Stein m fl

Det är en vårkväll i Sankt Petersburg och den internationellt sammansatta publiken på europeiska teaterfestivalen Premio Europa sitter uppradad på en vridscen i den monumentala Baltic House-teatern. Järnridån går ner framför oss. Vi är inlåsta på sc…

Läs mer

Samtidens tomrum skildrade på Londonteatrar - Simon McBurneys Endgame samt Katie Mitchells Pains of Youth

Scenen visar ett dunkelt, oinrett, skitigt rum. Två gamlingar sitter i varsin soptunna. En haltande man hunsas runt som passopp. Hans överordnade är en blind, rullstolsbunden man, som sitter mitt i rummet. Klädd i elegant men sliten rökrock. De fyra…

Läs mer

Ny dramatik på Royal Court – Marius von Mayenburgs Feuergesicht (Fireface) och Martin Crimps The Country, våren 2000

En av teaterns svåraste uppgifter är att hos publiken skapa en genuin fysisk rädsla inför det som sker på scenen. Eftersom åskådarna enligt ett oskrivet kontrakt inte själva bör utsättas för fysiskt våld har de ofta lätt att genomskåda hot på scenen…

Läs mer