teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

The Knight of the Burning Pestle

Redan i prologen förklaras syftet med pjäsen: ”Vår avsikt är att porträttera samhället, inte individer”. Det uttalas av en allvarlig teaterregissör, klädd i konstens obligatoriska svarta jeans och svart tröja. Rollen som regissören spelas här av Kir…

Läs mer

Cuckoos – Peter Hall gör penetrationsteater mellan gladporr och tragedi

Förmodligen finns det bara en handfull teaterregissörer i världen, som med trovärdig auktoritet skulle kunna sätta upp en pjäs där ett par har fastnat i en analsexpenetration utan att kunna komma loss, och där de under 90 minuter på scen i denna pos…

Läs mer

A Dream Play - av Strindberg, omarbetad av Katie Mitchell, National Theatre, London

Man formligen bombarderas av fantasi och uppskruvad teatralitet i National Theatres virtuosa tolkning av Ett drömspel . Allt på scenen är i ständig rörelse: människor, bord, sängar förbyts, förvandlas och diktas om. Precis enligt den drömmens logik…

Läs mer

Våld på teaterscenen – Kane, Pinter, Garcia m fl

Den här våren har den brittiska dramatikern Sarah Kane för första gången spelats på National Theatre i London. Kane hann bara skriva fem pjäser, innan hon 28 år gammal tog livet av sig 1999. De har översatts, spelats och hyllats internationellt – me…

Läs mer

Samtidens tomrum skildrade på Londonteatrar - Simon McBurneys Endgame samt Katie Mitchells Pains of Youth

Scenen visar ett dunkelt, oinrett, skitigt rum. Två gamlingar sitter i varsin soptunna. En haltande man hunsas runt som passopp. Hans överordnade är en blind, rullstolsbunden man, som sitter mitt i rummet. Klädd i elegant men sliten rökrock. De fyra…

Läs mer

Ny dramatik på Royal Court – Marius von Mayenburgs Feuergesicht (Fireface) och Martin Crimps The Country, våren 2000

En av teaterns svåraste uppgifter är att hos publiken skapa en genuin fysisk rädsla inför det som sker på scenen. Eftersom åskådarna enligt ett oskrivet kontrakt inte själva bör utsättas för fysiskt våld har de ofta lätt att genomskåda hot på scenen…

Läs mer

Anatomy of a Suicide – av Alice Birch, regi Katie Mitchell, Royal Court Theatre

Det finns många som går runt och känner rädsla för att ha ärvt en benägenhet att begå självmord. Om en nära anhörig, som mamma, pappa eller ett syskon har tagit livet av sig, så är väl risken och sannolikheten stor att även jag ska göra det? Eller k…

Läs mer

Hamlet – regi Robert Icke, Almeida Theatre, London

Outsäglig sorg och därmed förknippad sömnlöshet härjar den Hamlet som Andrew Scott just nu gestaltar, inför fullsatta hus på Almeida Theatre i London. Han gnuggar sina förgråtna ögon, tömmer ut sin bottenlösa förtvivlan i hulkande kramar med mamma G…

Läs mer

On Ego – om hjärnan och jaget, Mick Gordon och Paul Broks, SoHo Theatre

I Shakespeares Hamlet ställs frågan vad för slags skapelse en människa egentligen är. Hamlet utforskar sin kropp i ett sökande efter sin identitet. Att vara eller inte vara, är vi kanske bara en dröm om oss själva? Just teatern är en konstart som lä…

Läs mer

Avignonfestivalen 2016 – Ivo van Hove, Maëlle Poésy, Bérangère Vantusso m fl

Den sjuttionde teaterfestivalen i Avignon är i full gång. Under tre varma juliveckor närmast exploderar den gamla påvestaden av teater, upptåg, gyckel och allvarliga samtal om kultur, människa och samhälle. Stämningen eldas på av konstnärerna från ”…

Läs mer