teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Brittiska scenkonstnärer i Paris teatersäsong – Brook, Donnellan, Mitchell och McBurney

I början av 70-talet reste den brittiske teaterregissören Peter Brook under flera år runt i Asien och Afrika, med sin nybildade, internationella grupp. I Afghanistan upplevde han något egenartat. Han mötte en man som hade blivit dömd att sitta av et…

Läs mer

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nättidskriften Dixikon . I denna essä analyserar hon hur tre framstående scenkonstnärer i dag – Krystian Lupa , Katie Mitchell och Krzysztof Warlikow…

Läs mer

A Dream Play - av Strindberg, omarbetad av Katie Mitchell, National Theatre, London

Man formligen bombarderas av fantasi och uppskruvad teatralitet i National Theatres virtuosa tolkning av Ett drömspel . Allt på scenen är i ständig rörelse: människor, bord, sängar förbyts, förvandlas och diktas om. Precis enligt den drömmens logik…

Läs mer

Katie Mitchell sätter upp Tjechovs Måsen på Det Kongelige i Köpenhamn

Teaterregissörer i Storbritannien verkar för det mesta utifrån devisen: att vara men inte synas. I England dominerar ju skådespelarnas och dramatikernas teater, så regissörer som vill ta medvetna grepp brukar vara illa sedda och förpassas utomlands.…

Läs mer

Fröken Julie tolkad i europeisk teater 2012 – Thomas Ostermeier, Katie Mitchell, Patrick Marber, Frédéric Fisbach och Anna Pettersson

På Strindbergs Intima Teater, där Anna Pettersson i ett virtuost solonummer agerar både regissör, skådespelare och de tre rollerna Julie, Jean och Kristin, protesterar hon ilsket i slutscenen. Varför ska Julie alltid behöva ta livet av sig? Varför i…

Läs mer

Avignonfestivalen 2013 – nya verk av Sophie Calle, Katie Mitchell och Krzysztof Warlikowski

I en säng på det anrika hotellet La Mirande, ett stenkast från påvepalatset i Avignon, ligger Sophie Calle, fotograf, bild- och installationskonstnär, numera även performer i sina egna verk. Under ett trettiotal år har Sophie Calle i tematiska insta…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Atmen (Lungs) av Duncan Macmillan - regi Katie Mitchell, Schaubühne

”Andas!”. Ordet återkommer som ett mantra i pjäsen Atmen ( Lungs i engelskans original från 2011) av Duncan Macmillan. Denna korta, täta dialog mellan en man och en kvinna är koncentrerad på frågan om vad det har för individuella, sociala oc…

Läs mer

Våld på teaterscenen – Kane, Pinter, Garcia m fl

Den här våren har den brittiska dramatikern Sarah Kane för första gången spelats på National Theatre i London. Kane hann bara skriva fem pjäser, innan hon 28 år gammal tog livet av sig 1999. De har översatts, spelats och hyllats internationellt – me…

Läs mer

Premio Europa per il Teatro - teaterfestival med Kristian Smeds, Vesturport, Farm in the Cave, Katie Mitchell, Peter Stein m fl

Det är en vårkväll i Sankt Petersburg och den internationellt sammansatta publiken på europeiska teaterfestivalen Premio Europa sitter uppradad på en vridscen i den monumentala Baltic House-teatern. Järnridån går ner framför oss. Vi är inlåsta på sc…

Läs mer

Samtidens tomrum skildrade på Londonteatrar - Simon McBurneys Endgame samt Katie Mitchells Pains of Youth

Scenen visar ett dunkelt, oinrett, skitigt rum. Två gamlingar sitter i varsin soptunna. En haltande man hunsas runt som passopp. Hans överordnade är en blind, rullstolsbunden man, som sitter mitt i rummet. Klädd i elegant men sliten rökrock. De fyra…

Läs mer

Ny dramatik på Royal Court – Marius von Mayenburgs Feuergesicht (Fireface) och Martin Crimps The Country, våren 2000

En av teaterns svåraste uppgifter är att hos publiken skapa en genuin fysisk rädsla inför det som sker på scenen. Eftersom åskådarna enligt ett oskrivet kontrakt inte själva bör utsättas för fysiskt våld har de ofta lätt att genomskåda hot på scenen…

Läs mer

Anatomy of a Suicide – av Alice Birch, regi Katie Mitchell, Royal Court Theatre

Det finns många som går runt och känner rädsla för att ha ärvt en benägenhet att begå självmord. Om en nära anhörig, som mamma, pappa eller ett syskon har tagit livet av sig, så är väl risken och sannolikheten stor att även jag ska göra det? Eller k…

Läs mer

Scenkonstens språk (3) – Katie Mitchells The Forbidden Zone

När den brittiska regissören Katie Mitchell (född 1964) fick i uppdrag av tyska Schaubühne att skapa ett verk till 100-årsminnet av första världskriget, valde hon att sätta fokus på kvinnors roll och tankar i förhållande till krig. Till formen är T…

Läs mer

Scenkonstens språk – hur gestaltas text på scen?

Med stöd av Västra Götalandsregionens Essäfond har Theresa Benér fått möjlighet att närstudera tre aktuella teateruppsättningar i Europa och analysera hur skönlitteratur och fackprosa omvandlas till sceniskt gestaltande element. Essän publiceras fr …

Läs mer

Operafestivalen i Aix-en-Provence 2016 – Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski och Moneim Adwan

Årets internationella operafestival i franska Aix-en-Provence har gått under devisen ”Verkligheter, illusioner, utopier”. Festivalens uppsättningar – som kan streamas på internet och ses på Europaturné kommande säsong – använder sammansatta scenkons…

Läs mer