teaterkritik - kulturproduktion

Artiklar

Katie Mitchell gör filmteater om Duras och Jelinek

I sin insiktsfulla biografi om Marguerite Duras (1914-1996) skriver den franska journalisten Laure Adler att Duras mot slutet av sitt liv inte fruktade den fysiska döden, men däremot fasade för att hennes skrivande skulle upphöra. ”När man inte skri…

Läs mer

Die Gelbe Tapete – Katie Mitchell, Schaubühne, gästspel Odéon, Paris

Den brittiska regissören Katie Mitchell är aktuell på Odéon-Théâtre de l'Europe i Paris med ett gästspel från Schaubühne, Berlin. Die Gelbe Tapete ( Den gula tapeten ) är Katie Mitchells tredje ”filmteater”-uppsättning i Tyskland på temat ensamma …

Läs mer

Atmen (Lungs) av Duncan Macmillan - regi Katie Mitchell, Schaubühne

”Andas!”. Ordet återkommer som ett mantra i pjäsen Atmen ( Lungs i engelskans original från 2011) av Duncan Macmillan. Denna korta, täta dialog mellan en man och en kvinna är koncentrerad på frågan om vad det har för individuella, sociala oc…

Läs mer

Internationell politisk teater – efter FIND 2017, Schaubühne Berlin

Politisk teater har för närvarande något av en högkonjunktur på internationella scener. I ett globalt politiskt klimat där hårdkokta argument slungas mellan företrädare för orubbliga värdesystem kan teatern vara en plats där vi prövar rimligheten i …

Läs mer

Scenkonstens språk (3) – Katie Mitchells The Forbidden Zone

När den brittiska regissören Katie Mitchell (född 1964) fick i uppdrag av tyska Schaubühne att skapa ett verk till 100-årsminnet av första världskriget, valde hon att sätta fokus på kvinnors roll och tankar i förhållande till krig. Till formen är T…

Läs mer