Martyrer - Marius von Mayenburg, Malmö stadsteater
Häromdagen publicerades identiteten på den 22-årige fransmannen Mickaël Dos Santos, en av IS-arméns bödlar i Syrien. Mickaëls familj, praktiserande katoliker av portugisiskt ursprung, var förtvivlad över den unge mannens konvertering till islam och plötsliga radikalisering. Förra året gav han sig till Syrien för att kriga och nu halshugger han meningsmotståndare.
Martyrer utspelas huvudsakligen i skolmiljö. Johan Stavring formar med känsligt allvar den unge Benjamins vetgiriga sökande efter sammanhang och ordning. Han lever i en oidipalt färgad tvåsamhet med sin frånskilda mor (Katarina Lundgren-Hugg), som han med väl valda Bibelord anklagar för otukt och sedeslöshet. Hon känner vanmakt och främlingskap, blir arg när sonen säger att han ska till sin fader, för hon tror det handlar om den svekfulle exmaken, inte om Gud.
Och vad ska man egentligen säga till en yngling som helt snöat in på Bibelns våld, fördömanden och reducerande världsbilder? Benjamin konfronterar skolans lärarkår, rektor, präst och klasskamrater, vägrar simma med tjejer, avvisar all undervisning om homosexualitet och avfyrar antisemitiska attacker mot den enda som motar hans fanatism, biologiläraren Erika Roth.
Linda Ritzén skapar en kraftfull motpol i denna lärare, som verkligen hängivet tror på rationella system, empiri och utvecklingsteorier. Hon vågar ta ett vuxenansvar och väjer aldrig för att argumentera med pojken, medan andra auktoritetspersoner fegt låter honom hållas och sänker honom bakvägen med dåliga betyg.
Olof Lindqvists regi är fokuserad på idédebatterna, lyckligt befriad från försök att ironisera över uttalanden som: ”Jag har inte kommit med fred utan med svärdet”, eller ”Jag lever inte för min tro, jag kommer att dö för den.” Vår samtid är nämligen akut drabbad av kollapser i den globala kulturella dialogen. Vad är det som gör att det moderna öppna samhällets resonerande tolerans och mångfald kommer till korta mot gränsöverskridande dogmatiker?
Mayenburgs pjäs – i ypperlig översättning av Monica Ohlsson – och Lindqvists iscensättning bevara också mysteriet kring Benjamins plötsliga, överhettade gudstro. Är han osäker på sin sexualitet, rädd att bli vuxen, påverkad av våldskulturer? Eller vill han bara ha lite uppmärksamhet?
Inga svar är givna, och just därför manar Martyrer till reell reflektion om alla de individer och grupper som väljer att ställa sig utanför demokratins och förnuftets samtal och konsensus. Vem är de? Vad vill de egentligen ha sagt?
Martyrer
Text: Marius von Mayenburg, övers Monica Ohlsson
Malmö stadsteater, Intiman
Regi: Olof Lindqvist. Scenografi, kostym: Karin Dahlström
Medv: Johan Stavring, Linda Ritzén, Tom Ahlsell, Natalie Sundelin, Henrik Svalander m fl
Läs mer om Marius von Mayenburg:
-
Märtyren av Marius von Mayenburg, urpremiär på Schaubühne >>>
- Minne och identitet i fransk teater - Marius von Mayenburgs Der Stein och gruppen MxMs Reset >>>
- Marius von Mayenburg - Skimmer (Augenlicht), Malmö stadsteater >>>
-
Ny dramatik på Royal Court – Marius von Mayenburgs Feuergesicht (Fireface) och Martin Crimps The Country, våren 2000 >>>
Publicerad SvD 27/11 2014