teaterkritik - kulturproduktion

Malmö for the fittest – av Cristina Gottfridsson, Malmö stadsteater

Urbana survivalister samlas på fritiden i parker för att träna överlevnad utifrån tänkbara scenarion om krig, konflikter och samhällskollaps. De lär sig sova ute, uppmanas medföra tabletter för vattenrening samt enkla vapen för att kunna nedlägga en and, råtta eller pitbull, utmärkta proteinkällor!

I Cristina Gottfridssons värld är alla ett slags survivalister, fast med olika utmaningar och förutsättningar. Hennes ”MFF” är Malmö For the Fittest, en darwinistisk urban djungel av särlingar, som kämpar med och mot varandra. Gottfridssons nya pjäs drivs av kärlek och orädd insikt om deras omöjliga projekt: knarkaren Sigvard (Erik Olsson) vill bara ha pengar till sin nästa fix, den rasande psykotiska Silvia (Anette Bjärlestam) vill ha närhet fast vägrar möta folk. 17-åriga Estelle (Hanna Normann) säljer sin utvecklingsstörda kompis, 14-åriga Sibylla (Cecilia Lindqvist), till pedofila sexköpare. Och senildemente Carl-Gustaf (Lars-Göran Ragnarsson) håller ihop sin verklighet genom att älta samma frågor och slåss med hemtjänst om de vill bära ut hans sopor.

Alla är aktörer – eller brukare som det numera heter – i ett samhälle som sätter allt hårdare press på Magdalena Eshayas samvetsgranna socialsekreterare, Peshang Rads vältränade polis och de arbetstyngda hemtjänstvårdarna Lilian och Desirée. I detta överlevnads-Malmö har invånarna kungliga namn, typiskt för hur Cristina Gottfridsson upprättar komisk distans till sin egen dystopiska skildring. Detta är inga norénska levande döda, insnöade i den kalla Stockholmsnatten. Nej, Gottfridssons utsatta hjältar slåss för livet med språklig fantasi, rädsla och gränslös kreativitet.

Anette Norberg och ensemblen tar fasta på pjäsens dråpliga, rappa replikföring. Föreställningen går undan, men bromsar för eftertanke i drömska monologer med darwinistiska funderingar om att äta eller ätas. Särskilt starka blir Anette Bjärlestams sanningssägande inpass, till exempel då hon ser en gift jurist gå in i trappuppgången med Sibylla: ”Sodomitgalten tänker tryffelböka i tonårsskötet”.

Hansson Sjöberg har skapat en intim scenbild med parkmiljö, polisstation, socialkontor och bostadsområde. Rollfigurerna rör sig effektivt mellan platser, i en tät social interaktion som också är utmärkande för Malmö. Efter paus förstärks stadens motsättningar, i ett oroande ljudlandskap (Anna Haglund) av utryckningssirener och detonationer. Då prövas kollektivets motståndskraft, inte bara för de kamouflageklädda survivalisterna i Pildammsparken, som länge lekt krig. Nej, här öppnar Cristina Gottfridsson verkliga avgrunder, där de allra svagaste och språklösa sjunker ner för gott. Malmö for the fittest blir så en skarp, osentimental bild av ett ohållbart samhällsbygge, där vi alla riskerar att falla.

Malmö for the fittest

Malmö stadsteater, Intiman

Text: Cristina Gottfridsson

Regi: Anette Norberg. Scenografi, kostym: Hansson Sjöberg. Medv: Cecilia Lindqvist, Magdalena Eshaya, Anette Bjärlestam, Lars-Göran Ragnarsson, Erik Olsson, Peshang Rad, Hanna Normann

Publicerat SvD 25/11 2013