Måsen - av Anton Tjechov, regi Mariana Araoz, Skillinge Teater
Lars Kleberg skriver följande i den intressanta biografin Tjechov och friheten (2010):
”I Måsen uppträder personer som själva inte vet vart de är på väg, och författaren avstår konsekvent från att informera åskådaren över huvudet på dem. En indirekt och ibland skenbart irrelevant dialog ger intryck av att inte ens författaren själv vet vart hans gestalter är på väg – bara att de är där, fångade i en verklighet som envist motsätter sig tolkning.”
Professor Kleberg berör här kärnan i den dramatiska form som Tjechov laborerade med – och som ledde till fiasko för Måsen vid urpremiären i Moskva 1896. Detta var inte en pjäs med linjär handling eller ens huvudpersoner. Det är, som dramatikern själv förklarade, en komedi med diskussioner om litteratur och konst samt hundra kilo kärlek.
Regissören Mariana Araoz har i sin tolkning för Skillinge teater testat en oväntad, delvis ny form åt klassikern. Med masker och marionetter får hon oss att betrakta gestalterna som maskspelare i sina liv. De poserar och iscensätter sig själva, i hopp om att finna mening med tillvaron. Fars, upptåg och groteskerier bryter alla ansatser till psykologisering eller melankoli.
Scenerna skruvas åt av att endast fyra skådespelare bär upp alla roller. Till sin hjälp har de Etienne Champions expressiva galleri av trämarionetter och masker. Dessutom ideliga byten av Sylvie Berthous lekfulla kostymer och lustiga peruker. Trots uppbrotten lyckas ensemblen forma trovärdiga porträtt, relationer och konfliktlinjer.
Mariana Araoz har lagt tyngdpunkt på Oscar Töringe, som spelar den unge Konstantin med författar- och dramatikerdrömmar. Han manipulerar marionetter, skriver och reflekterar. Vi upplever hur han genomskådar de ytliga, falska rollspelen hos sin mor, den ampert uppburna aktrisen Arkadina (Katarina Zell) och hennes älskare, kändisförfattaren Trigorin (Harald Leander). Han ser med maktlös sorg hur flickvännen Nina (Natalie Sundelin) i sin iver efter att bli känd skådespelerska huvudlöst kastar sig ut på en destruktiv väg. Men just Konstantin blir alltid missförstådd. Oscar Töringe laddar honom med hudlös känslighet, klarsyn och otåligt raseri.
Harald Leander är klockren som hans motpol och rival Trigorin: en blaserad, hållningslös mediekändis, som dock får en glimt inspiration av den unga Ninas beundran och förälskelse. Natalie Sundelin spelar inte bara den ljust livslystna Nina utan också den självföraktande, mörka Masja. Båda tecknas med hysteriska drag, som regin kunde ha tonat ned utan att förlora kontrasterna.
Argentinska Mariana Araoz är dock känd för att arbeta med en markerad teatralitet. I Marta Cicionesis scenbild av vass, trädstammar och speglar får hon ett suggestivt rum, där dröm, verklighet och poesi gränslöst flyter in i varandra. Här repeteras liv och teater på lika villkor, öppna för en mångfald av tolkningar.
Skillinge teater
Måsen
Text: Anton Tjechov, övers Staffan Skott
Regi: Mariana Araoz
Scenografi: Marta Cicionesi
Mask: Etienne Champion
Medv: Oscar Töringe, Natalie Sundelin, Harald Leander och Katarina Zell
Publicerad SvD 5/7 2014