Luca Francesconi Kvartett – Malmö Opera
Malmö Opera avrundar glädjande nog säsongen med Nordenpremiär på ett samtida verk, Kvartett (2011), av Luca Francesconi. Skolad hos avantgardister som Luciano Berio och Karlheinz Stockhausen har Francesconi fördjupat sig i musik som integrerar elektronisk teknik och multimedia. I Kvartett träder vi in i ett speciellt musikaliskt universum, där instrumenten ger klanger och melodiska ansatser i samspel med elektroniska figurer av toner, röster och ljudimpulser i surroundeffekter. Francesconi samarbetar med datormusikdesignern Serge Lemouton vid Ircam i Paris. Dessutom finns förinspelad sång, som skapar en polyfoni med gestalterna på scenen.
Den postmoderna människan är ju en polyfon varelse, utkastad i en existentiell rundgång i sina egna begär och sin historielöshet. Hon antar olika rollspel, röster och poser i livets teater. Någon sammanhängande melodi är människan inte, sedd med nutida ögon. I alla fall inte hos Heiner Müller, vars pjäs från 1987 ligger till grund för operan.
Hos Müller är vi alla ett slags råmateria som sätts i scen. Kvartett är hans destillat av Choderlos de Laclos roman Farliga förbindelser (1782) om aristokratiska libertiners lekar. Här i operan möter vi Markisinnan de Merteuil och hennes tidigare älskare Vicomte de Valmont. Figurerna rör sig genom ett koncentrerat, osentimentalt libretto där de agerar olika roller i tänkta sexuella erövringar och förnedringar av andra personer.
Mezzosopranen Kirstin Chávez och barytonen Christian Miedl går med uppsluppenhet in i Müllers grymma lekar. Markisinnan är den dominanta: utklädd till Valmont är hon likt en jägare målinriktad på sitt fantiserade byte. I nästa stund är hon förföriskt offensiv som en Carmen eller valkyria, iförd Ann-Margret Fyregårds flamboyant knallröda aftonklänning. Valmont, som följer hennes spel, klär sig i likadan klänning och konstaterar frivolt att han skulle kunna vänja sig vid att vara kvinna. ”Jag önskar att jag kunde det”, svarar Markisinnan mörkt.
Jan Lundbergs scenografi gestaltar kongenialt musikens materia med två öppna stålställningar, särade från varandra i olika konstellationer. Stefan Johanssons distinkta regi lägger fysisk distans mellan Markisinnan och Valmont, vilket förstärker spänningen mellan dem när de roat stimuleras av varandras sarkasmer, fintar och förförelsetrick i dessa besvärjelseritualer mot åldrande och död.
Dirigenten Ralf Kircher säger i programmet att musiken i ”Kvartett” håller honom på helspänn. Han förmedlar nyfiket partiturets överraskande kast mellan svepande stråkar, hetsiga slagverk och elektroniska fantasier i ett oupphörligt fascinerande, öppet formspråk.
Kvartett
Malmö Opera
Musik, libretto: Luca Francesconi, efter Heiner Müllers pjäs
Regi: Stefan Johansson
Dirigent: Ralf Kircher
Scenografi: Jan Lundberg
Medv: Kirstin Chávez, Christian Miedl m fl
Publicerad SvD 28/4 2015
Läs mer om Stefan Johansson:
Kvällspostens Thaliapris 2013 till Stefan Johansson, för regin av Aribert Reimanns Lear >>>