Livet - en bruksanvisning av Nils Peder Holm, Malmö stadsteater
Såhär i teatrars nedskärningstider borde Nils Peder Holm vara en hett eftertraktad medarbetare. Inte nog med att han kan skriva och regissera – han kan dessutom ensam befolka en scen med sex rollgestalter, 250 miljoner spermier och ett ägg!
Alla tar de plats i det Holm kallar livets störtflod av tillkortakommanden och brustna förhoppningar, utrustade med fiffiga attribut, som putmage, gåstol, solglasögon etc. Med dessa enkla tillhyggen och en rörlig scenisk fantasi tar sig Nils Peder Holm smidigt runt i deras personligheter.
Publikfriande är han som den måttligt intellektuella tv-kändisen, bloggaren, ”författaren” med mera Kattis, som tror på att man måste sätta sig själv först för att närma sig sina livsdrömmar. VDn Håkan jämför livet med bowling: ibland hamnar man i rännan men klotet kommer tillbaka. Flyktingen, som slagits mot diktaturen och hyllar Sverige, upplever livets mening i det dödsögonblick då en hand sträcks ut mot honom och bejakar hans rätt att finnas till.
Med Livet – en bruksanvisning gör Nils Peder Holm en fin uppföljare till den underfundiga och virtuost genomförda Döden – en bruksanvisning, skapad av honom själv för ett drygt år sedan. I denna nya livsmonolog försvårar han uppgiften för sig genom att gestalta flera figurer på scen samtidigt.
Nils Peder Holm har en underbar förmåga att placera ut de olika figurerna på scenen, som alltså finns där i publikens fantasi medan han med sin kropp går vidare till att vara någon annan. När det lilla scengolvet på Studion så är ”fullt” lämnar han fiktionen och ger publiken en fingervisning (i bokstavlig bemärkelse) om livets uppkomst. Det spåret fullföljs sedan i en tokig gestaltning av grabbiga spermiers väg genom kvinnokroppen fram till ett snörpigt ägg, som minsann vet vem hon ska släppa in.
Där når Livet – en bruksanvisning sin klimax och pekar på det som är denna intelligenta lilla föreställnings huvudbudskap: att allt liv handlar om att överleva i en ocean av svårigheter och motstånd. Endast dåren ser livet som en räkmacka, framhåller Nils Peder Holm. Och han säkrar sin plats i livsströmmen genom ett flexibelt scenspråk där han med dans, dialekter och poetiska infall visar att han kan anta vilken figur som helst, bara han får leva fullt ut ända tills han dör.
Livet – en bruksanvisning
Malmö stadsteater, Studion
Text, regi: Nils Peder Holm. Musik: Anders Ortman. Medv: Nils Peder Holm
Publicerad i SvD januari 2011