teaterkritik - kulturproduktion

Kajsa Giertz - Carmen som dansteateropera, Malmö stadsteater Intiman

Rött, svart och vitt. Passionen, döden och oskulden. Dessa färger och teman renodlas i Kajsa Giertz koncentrerade dansteaterfantasi kring Bizets odödliga opera Carmen. Sång, dans och drama vävs ihop i ett fantastiskt grupparbete, som får en särskild vitalitet av att ingen briljerar i sina uttryck. Kajsa Giertz regi och koreografi är i symbios med Marina Steinmos text och Anders Ortmans musik. Sven Dahlberg förstärker rytmen med en dynamisk ljussättning i det svarta scenrummet, där alla är instängda i en mörk passion.

Giertz & Co har plockat isär operan och frilagt fragment som utforskas i fokuserade scener. Musiken är fritt omkomponerad och arrangerad i enkla uttryck med piano, violin och dragspel, ibland bara med kastanjetter och skådespelares andning, som en puls. Musikaliska slingor spelas nästan hela tiden, som följsamma ljudkulisser till figurernas scenerier.

Carmen, Don José och toreadoren Escamillo är sammansatta av flera skådespelare samtidigt. I allra första scenen sitter alla sju (!) Carmen uppradade: Marianne Mörck, Lindy Larsson, Tom Ahlsell, Cecilia Lindqvist, Sara Ekman, Mattias Linderoth och Anders Ortman. De har långt, ostyrigt hår, lång svart kjol, ett uppknäppt liv - och en kniv stucken rakt i hjärtat. De dansar runt varandra och studerar effekterna av att svänga förföriskt med kjolen, stampa i golvet och slänga huvudet bakåt, de plastiska klichéer som förknippas med Carmen. Män och kvinnor delar solidariskt på gestalten - Carmens kärleksprojekt bor i oss alla, oavsett kön.

Föreställningen byggs upp med denna typ av grupperingar. Korpralen Don José som förälskar sig i Carmen skildras av Mattias Linderoth, uppbackad av två-tre medspelare, beroende på scen. Toreadoren Escamillo, som vill erövra Carmen, intas ståtligt av Lindy Larsson, som obehindrat växlar mellan man och kvinna, sång, dans och tal genom hela föreställningen. Men när Escamillo i slutet misshandlar sin rival tredubblas han med Cecilia Lindqvist och Tom Ahlsell i en aggressiv koreografi.

Mångfalden i gestaltningarna framhåller kvinnligt och manligt inom varje rollfigur och bryter därmed radikalt med operans könsklichéer. När Carmen själv skildras av hela ensemblen får man också en känsla av hennes alltigenom invaderande passion. Hon är en hel teater i sig själv, en alltomfattande våg av kroppar, dans, dödsförakt och frihetslängtan.

Carmen - ett kammarspel om kärlek. Malmö stadsteater, Intiman. Text: Marina Steinmo, fritt efter Meilhac/Halévy. Regi, koreografi: Kajsa Giertz. Scenografi, ljus: Sven Dahlberg. Musik: Anders Ortman, fritt efter Bizet. Medverkande: Lindy Larsson, Marianne Mörck, Sara Ekman, Mattias Linderoth m fl

Publicerad SvD december 2009