teaterkritik - kulturproduktion

Fredriksdalsteatern 2012 – Arsenik och gamla spetsar, regi Ronny Danielsson

Björn Kjellman debuterar på Fredriksdal i år, som teaterrecensent. I rollen som Broadwaykritikern Mortimer är han van att skriva recensioner redan på väg till teatern och kilar gärna i pausen. Föga anar han att det verkliga dramat utspelas hemma hos de charmerande fastrarna Martha och Abby – ljuvligt vardagsabsurt gestaltade av Eva Rydberg och Marianne Mörck.

När systrarna inte dricker te med kvarterspoliser och grannprästen ägnar de sig nämligen åt att seriemörda, av ren välgörenhet förstås. Mortimer blir panikslagen när han upptäcker deras verksamhet, och plötsligt laddas både vinkaraffer, källardörrar och soffbänk med nattsvart dramatisk spänning. Allt det som var tryggt och vänligt bland brokiga medaljongtapeter i familjehemmet visar sig vara en avgrund. Inget blir enklare när plastikopererade gangsterbrodern Jonathan (Hans-Peter Edh) kommer hem, på rymmen och med en ”snyltgäst” i bagageutrymmet.

Arsenik och gamla spetsar är ju en klassisk Broadwaykomedi från 30-talet, känd inte minst för filmversionen av Frank Capra med Cary Grant. Ronny Danielsson, som för första gången regisserar på Fredriksdal, har skapat en förtätad, familjär stämning kring denna dråpligt morbida komedi, där man fattar sympati för alla tokstollar på scenen. Pjäsen och regin lyfter fram dem i en mänsklig dager, där det just är de små, små avvikelserna från det normala som får deras verklighet att bli ohyggligt oacceptabel.

Scendrottningarna Rydberg och Mörck finner snabbt varandra i ett lyhört samspel där de excentriska galenskaperna liksom undslipper dem utan några särskilda åthävor. Björn Kjellman svänger säkert mellan tillstånden som älsklig favoritnevö, längtande fästman till Birgitta Rydbergs Elaine och ångestfyllt vittne. Kostymören Marianne Lunderquist har stilsäkert klätt alla i tidstypisk dress, utom just systrarna, med gammaldags spetskrås, och den prillige nevön Teddy (Kalle Rydberg) som är i old fashioned morning suit, när han inte är i kakiunifom för en inbillad ökenexpedition.

Hela ensemblen arbetar sig säkert och nyanserat igenom Calle Norléns fyndiga ordlekar och anakronismer, där lik i källaren kan betecknas som jordgubbar och Marianne Mörck lakoniskt funderar på hur ofräscht det vore om pastorn såg de döda. Pjäsen har kortats effektivt med hjälp av några sångnummer, är snyggt och tätt paketerad av Ronny Danielsson i den sedvanligt prunkande grönskan på Fredriksdal.

Arsenik och gamla spetsar

Fredriksdalsteatern, Helsingborg

Text: Joseph Kesselring, övers Calle Norlén

Regi: Ronny Danielsson. Scenografi: Emanuel Petersson. Kostym: Marianne Lunderquist

Medv: Eva Rydberg, Marianne Mörck, Björn Kjellman, Kalle Rydberg, Hans-Peter Edh, Andreas Andersson m fl

Publicerad i SvD 19/6 2012

Läs mer om Ronny Danielsson:
All we need is love - pjäscollage om homosexualitet, regi Ronny Danielsson, Malmö stadsteater >>>