Ett drömspel – av Erik Holmström, fritt efter Strindberg, Helsingborgs stadsteater/Malmö dockteater
I ett samarbete mellan Malmö dockteater och Helsingborgs stadsteater spelas Ett drömspel av Erik Holmström. Jakten på jaget och meningen med livet förenar Strindbergs samtid med vår.
I en programintervju till Ett drömspel förklarar scenkonstnären Erik Holmström att all teater han gör handlar om människan i kapitalismen. Från de hyllade dockteaterverken Funktionell dumhet och Det nya riket till förra årets Woyzeck undersöker Malmö dockteaters konstnärlige ledare hur människor i dagens Sverige definierar sig själva och agerar som medmänniskor, medborgare och marknadsaktörer. Har vi alls någon egen vilja och personlighet i en värld så strukturerad kring prestation, normalitet och konsumtion?
När Erik Holmström nu i samproduktion med Helsingborgs stadsteater skapar en fantasi utifrån Strindbergs Ett drömspel ligger frågan om jaget som en röd tråd. Evamaria Björk och Nils Dernevik dyker upp i oskuldsfullt vita babykläder och knackar sig själva på magen. Finns det möjligen ett autentiskt jag därinne, undrar de. En själ? De längtar efter att få upptäcka sig själva, befriade från alla styrande, pockande, krävande sammanhang.
De ser ingenting. De famlar sig fram i en surrealistisk drömvärld av smältande klockor och en fallos på vagn (à la Dalí), av förlorade värdegrunder och övergiven humanism, av icke implementerade styrdokument, och av ansikten skapade som äpplen eller nakna kvinnokroppar (à la Magritte, en annan drömmare). De kan entusiasmeras av en sänkhov beställd på internet, en nutida fetisch helt i enlighet med den som Strindberg beskrev i sitt underbara drömspel redan år 1902.
Vår konsumistiska värld är som en dröm, utan fast grund att stå på, där inbillning och begär får spinna nya mönster, där människor klyvs och dubbleras, så som Strindberg skrev. Det är denna undflyende realitet Erik Holmström tillsammans med de två skådespelarna väver fram i en frifräsande, farsartad meditation över allt rimligt och orimligt vi har att förhålla oss till i vår samtid.
Scenografen Evelina Johanssons målade dekorstycken antyder berg och moln för guden Indra och hans dotter, samt en talande mun och ett träd som kunde vara hämtade från Becketts Not-I och I väntan på Godot. Drömmande musikaliska landskap av Cecilia Nordlund, Henrik Meierkord och Lotta Wenglén flödar runt mellan olika tillstånd, i samspel med en fond som i Ernesto Meijas ljusdesign rör sig från färgstarka utspel till nyktert askgrått.
Skådespelarna driver fram denna dröm i högt tempo, med en lekfull absurdism, där fragment av Strindbergs originaltext sömlöst inflikas. Allt handlar förstås, förr och nu, om vår otåliga jakt på meningen med livet. Och de människor som det nu fortfarande är synd om – de kan väl rycka upp sig, le lite, kanske sluta äta socker? Allt enligt holmströmsk må-bra-humor.
Ett drömspel
Text, regi: Erik Holmström, fritt efter August Strindberg
Scenografi, kostym: Evelina Johansson
Medv: Evamaria Björk och Nils Dernevik
Helsingborgs stadsteater och Malmö dockteater
Foto, Ett drömspel, Helsingborgs stadsteater, Robin Jansson.
Publicerad SvD 3/2 2020.
Läs mer om Erik Holmström och Malmö dockteater
- Woyzeck – efter Georg Büchner, av Erik Holmström >>>
- Intervju med Erik Holmström, grundare av Malmö Dockteater >>>
- Det nya riket – av Tove Olsson, regi Erik Holmström >>>
- Skvalpet – av Malmö Dockteater >>>
- Funktionell dumhet – dockdokumentär av Erik Holmström >>>