teaterkritik - kulturproduktion

Edward Tulanes fantastiska resa – Thales Teater och Collectif Masque

I Edward Tulanes fantastiska resa möter Boel Larsson och Thales Teater det konstnärliga universum som ryms i varje individs skapande blick. Porslinskaninen Edward kastas från privilegierat överklassliv ut i en verklighet av omväxlande sociala prövningar. Han drunknar, räddas, hamnar på en sophög, lever fiskarliv och mycket mer.

Den i sig livlösa dockan antar olika personligheter utifrån en mängd egenskaper som projiceras på honom av barn och vuxna. Alla de rollfigurer som under resans gång formar kaninens livsepisoder spelas av Boel Larsson. Med masker, kostymdetaljer, enkla attribut och en uppsjö dialekter gestaltar hon ett rikt persongalleri under den timslånga föreställningen. Boel Larsson är som en liten självgående teatermaskin.

Hon får naturligtvis god hjälp av Marta Cicionesis intima, suggestiva scenografi i fickformat, liksom av fransk-argentinska Mariana Araoz osentimentala, vakna regiöga och Johannes Janssons musik. Thales Teater och Collectif Masque visar att stora teateräventyr kan utspelas i små rum – men det kräver en precision i spelet, som i sin tur engagerar publikens medskapande fantasi.

Edward Tulanes fantastiska resa

Efter Kate di Camillos The Miraculous Journey of Edward Tulane, dramatisering av Boel Larsson och Mariana Araoz

Thales Teater och Collectif Masque, turnéproduktion

Regi: Mariana Araoz. Dockteaterkonsult: Charlotte Elm Ravn. Scenografi: Marta Cicionesi. Masker och docka: Etienne Champion. Ljusdesign: Ilkka Häikö. Medverkande: Boel Larsson

Text publicerad exklusivt på webben 19/6 2013