Den stressade – av Ludvig Holberg, Fredriksdalsteatern 2015
Den sönderstressade huvudpersonen i Ludvig Holbergs komedi Den stundesløse, från 1723, heter Vielgeschrei. Sven Melander, som gjort en spirituell och tonsäker översättning till Fredriksdals sommarteater, erinrar om namnets ursprung i tyskans uttryck ”viel Geschrei”: mycket skrik för lite ull, sa bonden när han klippte grisen.
Teaterkomedin körs på högsta varvtal i Jan Hertz klockrena version av Søren Iversens succéuppsättning från 2014 på Folketeatret i Köpenhamn. När Eva Rydberg såg denna bestämde hon raskt att överföra iscensättningen till Fredriksdal. Det är en uppdaterad bearbetning, späckad med kommentarer till Holbergs spetsfundiga språklekar, och stilsäkra möten mellan nutid och 1700-tal i Camilla Bjørnvads scenografi och kostym.
Hela Vielgeschreis herrskapsvåning snurrar uppjagat. Fem kuber med dörrar vänds och vrids för att presentera dråpliga figurer ur Holbergs commediagalleri. Här gisslas inte bara tillstånd av improduktiv stress utan framför allt olika representanter för samhällets klasser och yrkesskrån.
I centrum står Vielgeschreis förtrogna, den intelligenta kammarjungfrun Pernille. Lena Robertson famnar hela hennes register av förslagen, företagsam, upprorisk feminist med charmiga äppelkinder. Pernille iscensätter sanslösa intriger för att lura sin chef och se till att hans dotter (Lotta Aldgård) får gifta sig med ädlingen Leander (Kalle Rydberg), inte med den tafatte bokhållaren Peder. Siffernissen fixas i stället ihop med den mer än giftasmogna hushållerskan Magdelone.
Ur denna högspända intrig serveras ett pärlband av förvecklingar, språkekvilibristik och kärleksfull karaktärskomedi. Skådespelarna har totalt fokus i sina porträtt, inte minst givetvis Eva Rydberg, som med små detaljer i gestik och tonfall gör Magdelone till uttorkad, maläten ungmö och liderlig karlslukerska. Även Mikael Ahlberg formar Peder till en oemotståndligt grotesk, socialt kollapsad bokhållarson.
Mest imponerar dock Robert Rydberg som upptågsmakaren Oldfux, Pernilles sammansvurne. Först ger han Leander en ljuvlig teaterlektion på salongsbordet, så att denne förklädd till armviftande revisor ska lyckas finta sig in till sin älskade. Sen ger sig Oldfux själv in i teaterns vildaste förställningslekar. Rydberg kastar sig mellan olika peruker, dialekter och kroppshållningar för att agera postbud, advokat och magistrat. Hans rytmiska precision och hämningslösa generositet i parodi och galenskap är överrumplande roligt.
I Köpenhamn har Grønnegårds Teatret alltsedan 1982 spelat Holberg och andra klassiker under bar himmel på en vacker museigård. De har visat hur väl hans spänstiga texter lämpar sig för sommarkomedi. Kanske kunde Fredriksdal gå vidare i den genren, som ju passar perfekt för det rydbergska formspråket?
Fredriksdalsteatern, Helsingborg
Den stressade
Text: Ludvig Holberg, övers Sven Melander
Regi: Jan Hertz. Scenografi, kostym, mask: Camilla Bjørnvad. Medv: Eva Rydberg, Johannes Brost, Marie Robertson, Robert Rydberg, Lotta Aldgård m fl
Publicerad SvD 14/6 2015
Läs mer om Fredriksdalsteatern:
-
Arsenik och gamla spetsar – regi Ronny Danielsson, Fredriksdal 2012 >>>
- Den stora premiären – Bröderna Marx på Fredriksdal 2007 >>>
- Herrskap och tjänstehjon – Goldoni på Fredriksdal 2006 >>>