Kan konsten avvärja våld? Luc Bondys uruppsättning av Botho Strauss Schändung, Théâtre de l'Odéon Paris
”Våldet är en aptitretare för blaserade åskådare”. Så säger en av skådespelarna i Botho Strauss senaste pjäs, Schändung (på franska Viol), som just haft urpremiär på Odéon-Théâtre de l’Europe i Paris. Pjäsen, i schweizaren Luc Bondys uppsättning, skildrar något av det råaste våld man kan tänka sig på scen: Brutal gruppvåldtäkt med könsstympning, utskuren tunga och avhuggna händer på offret, grova knivmord och kannibalism. Men inget av detta är egentligen nytt. Botho Strauss har utgått från Shakespeares kanske blodigaste tragedi, Titus Andronicus, och renodlat dess ödesbundna teman om hämnd och blodig vedergällning. Strauss modifierar Titus och integrerar stycket i en nutida ram, som om det vore en repetition, där skådespelarna och regissören gör inpass för att kommentera dramat och diskutera sina roller. Den grundläggande fråga som ställs i Schändung är hur man konstnärligt ska kunna analysera och gestalta våldets nedbrytande kraft utan att själv falla offer för det. Är det för övrigt möjligt att skildra sexuellt våld på scen utan att själv fascineras och förmedla dess spektakulära uttryck? Är det inte så att vi i publiken – liksom teaterns aktörer – använder konsten för att närma oss det outhärdliga, men enbart för att sedan värja oss och tro att vi står utanför, i säkerhet?
Kan då teatern ställa sig utanför våldets mekanismer och belysa dem konstruktivt, i bästa fall skapa försoning? Frågan tas upp i pjäsen av Botho Strauss via gestalten Monica, regissör. Hon går in i dramat och blir språkrör för den stympade Lavinia. Men när Monica för Lavinias talan och försöker kommunicera med hennes bödel, blir hon själv våldtagen. ”Jag trodde inte att detta kunde hända mig”, säger hon uppgivet, som om konsten gav henne immunitet mot den ondska hon försöker analysera. Redan tidigare i pjäsen har hon även konfronterats med sina egna innersta demoner, när hon som regissör sökt bilder för att gestalta Titusdramats våldsscener. Hon skäms då och värjer sig för sina destruktiva fantasier. Men varför skulle hon, eller någon annan i vår samtid, ha gått fri från vardagens brutala bilder, som oavlåtligt förmedlar krig, våld och övergrepp? En av skådespelarna i pjäsen kommenterar vårt omedvetna sätt att acceptera dessa uttryck: ”Att uthärda det outhärdliga gör oss till komiska figurer”. Botho Strauss budskap är provocerande: är vi alla, genom tystnad eller intellektuella undanflykter, delaktiga i en kollektiv våldtäkt på vår kultur, på oss själva?
Publicerad SvD november 2005